Arbetslösheten minskar och lönerna stiger, men uppgången håller på att plana ut – FFC:s nya index mäter temperaturen på arbetsmarknaden

Arbetslösheten minskar fortfarande, men antalet personer som omfattas av samarbetsförhandlingar har börjat öka igen. Samtidigt stiger lönerna efter en lång period av nollförhöjningar. Det visar fackcentralen FFC:s nya arbetsmarknadsöversikt.
01.03.2019 13:50
LÖNTAGAREN

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC har lanserat en arbetsmarknadsöversikt med ett helt nytt index som mäter temperaturen på arbetsmarknaden. Skalan är 0–100, och ju högre talet är, desto "varmare" är läget på arbetsmarknaden. Just nu är indexet 56, vilket är sex poäng mer än för ett halvår sedan.

– Förbättringen beror på att arbetslösheten har minskat i snabb takt och att löneutvecklingen har fått lite mer fart. Samtidigt är det lite fler arbetstagare som omfattas av samarbetsförhandlingar, vilket bromsar indexet en aning, säger FFC-ekonomen Patrizio Lainà som har utvecklat FFC:s arbetsmarknadsöversikt där det nya indexet ingår.

FFC:s arbetsmarknadsindex

FFC:s arbetsmarknadsindex ligger nu på 56. Det är en ökning med sex poäng jämfört situationen för ett halvår sedan.

Indexet beräknas utgående från fyra faktorer: hur många personer som omfattas av samarbetsförhandlingar, hur trenden för arbetslösheten ser ut, hur avtalslönerna utvecklas och hur löneglidningarna utvecklas.

I arbetsmarknadsöversikten konstateras att arbetslösheten har utvecklats till det bättre i rask takt. Trenden för arbetslösheten sjönk redan i slutet av 2018 till under 6,7 procent, och om samma utveckling fortsätter kommer nivån som rådde före den globala finanskrisen att överträffas när nästa arbetsmarknadsöversikt ges ut om ett halvår.

Antalet personer som omfattas av samarbetsförhandlingar har redan en tid har varit exceptionellt lågt. Nu har antalet stigit igen, vilket delvis beror på att finansgruppen OP meddelade om samarbetsförhandlingar som berör 6000 arbetstagare. De samarbetsförhandlingarna handlar ändå främst om organisationsförändringar, och väntas inte leda till stora uppsägningar.

I arbetsmarknadsöversikten påpekar FFC också att löneutvecklingen äntligen har kommit i gång efter en lång period med nollförhöjningar. Under det sista kvartalet i fjol steg lönerna med 2,2 procent, av vilket avtalsförhöjningarna utgjorde 1,5 procentenheter och löneglidningarna 0,7 procentenheter. FFC konstaterar ändå att den senaste tidens löneutveckling fortfarande är väldigt måttfull om man ser till ett längre perspektiv.

Resultaten i korthet

1. Den snabba uppgången på arbetsmarknaden, som har pågått i ett par år, håller nu på att plana ut.
  2. Antalet personer som omfattas av samarbetsförhandlingar har börjat öka igen efter att den senaste tiden ha legat på en rekordlåg nivå.
  3. Arbetslösheten har minskat i rask takt och närmar sig den nivå som rådde innan finanskrisen slog till.
  4. Sysselsättningen bland personer som endast har utbildning på grundskolenivå går i en annan riktning än sysselsättningen bland resten av arbetskraften.
  5. Linjen med nollförhöjningar av avtalslönerna har tagit slut.
  6. Förhandlingsomgången som hålls i år avslöjar om löneutvecklingen får mer fart.
  7. Löneglidningarna har ökat en aning, men är fortfarande måttliga.
  8. De potter som fördelades lokalt under den förra avtalsomgången har bromsat glidningarna.

Nu behövs satsningar på utbildningen

Patrizio Lainà är ekonom på FFC.

Arbetsmarknadsöversikten tar också en titt på utbildningen.

– I synnerhet de arbetsplatser där man klarar sig med en utbildning på grundskolenivå håller på att försvinna. Skillnaden i sysselsättningen mellan dem som har utbildning på andra stadiet och dem som endast har utbildning på grundskolenivå har ökat dramatiskt ända sedan 1990-talet. Därför är det viktigt att alla kan garanteras en utbildning på andra stadiet, konstaterar FFC-ekonomen Patrizio Lainà.

FFC:s rekommendationer: Goda sätt att förbättra sysselsättningen

1. Alla garanteras en utbildning på andra stadiet.
  2. Läroplikten förlängs till 18 års ålder.
  3. Satsningar på yrkesutbildningen.
  4. En baskunskapsgaranti för att åtgärda bristerna i den vuxna befolkningens läs- och räknekunskaper samt digitala färdigheter.
  5. Bättre omställningsskydd.
  6. Satsningar på tjänsterna för arbetslösa.

Vad är FFC:s arbetsmarknadsindex?

• FFC:s arbetsmarknadsindex ger en aktuell helhetsbild av arbetsmarknaden för beslutsfattare, experter och media. Indexet är ett nyttigt verktyg för att förstå sysselsättnings- och löneutvecklingen.
  • Indexet beskriver temperaturen på arbetsmarknaden. Skalan är 0–100.
  • Ju högre värdet är, desto "varmare" är läget på arbetsmarknaden. Och ju lägre värdet är, desto "kallare" är läget på arbetsmarknaden.
  • FFC publicerar indexet två gånger per år.
  • Indexet består av uppgifter om samarbetsförhandlingar, arbetslöshetsgrad, avtalslöner och löneglidningar.
  • Källor är FFC och Statistikcentralen.

Läs mer om FFC:s arbetsmarknadsöversikt och forskningsmetoden (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig