Järnvägsunionen RAU är ett nytt fackförbund inom FFC

De FFC-anslutna fackförbunden Järnvägstjänstemannaförbundet och Lokmannaförbundet har gått samman till ett nytt förbund. Järnvägsunionen har inlett sin verksamhet idag och kommer att stärka intressebevakningen för dem som arbetar inom järnvägsbranschen.
16.11.2018 15:06
FFC
Nyhet Facket

– Järnvägsunionen sammanför två stabila förbund. Fusionen innebär att intressebevakningen inom järnvägsbranschen blir starkare och intensivare. Det nya förbundet klarar i fortsättningen av att svara på allt mer komplicerade utmaningar, konstaterar Tero Palomäki som har valts till ordförande för Järnvägsunionen.

Järnvägsunionens medlemmar arbetar inom järnvägsbranschen som lokförare och trafikledare samt med kundbetjänings- och kontorsuppgifter. Förbundet har ungefär 4 000 medlemmar.

Det nya förbundets namn är på finska Rautatiealan unioni, på svenska Järnvägsunionen. Förkortningen RAU används på båda språken. Här kan du bekanta dig med det nya förbundets webbplats (på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig