Jarkko Eloranta: FFC godkänner inte att unga förpassas till snutt- och ströjobb

FFC:s ordförande Jarkko Eloranta riktar kritik mot regeringen för att den hela tiden försvagar arbetslagstiftningen. Det går inte att låta bli att förundras över den målmedvetenhet regeringen visar upp, när den fortsätter att bestraffa löntagarna, säger Eloranta.
23.04.2018 10:33
FFC
Regeringen har fattat en lång rad beslut som innebär att arbets- och sociallagstiftningen försvagas, konstaterar FFC:s ordförande Jarkko Eloranta. Foto: FFC/Patrik Lindström

Mer än en halv miljon löntagare drabbas av ökad otrygghet i arbetslivet på grund av de försämringar som regeringen presenterade i samband med förhandlingarna om rambudgeten för två veckor sedan.

– Förslagen leder igen en gång till ökad otrygghet och rädsla för att arbetsgivarna ska agera egenmäktigt, konstaterar Jarkko Eloranta som är ordförande för fackcentralen FFC.

Juha Sipiläs regering föreslår att det ska bli lättare att säga upp arbetstagare av personrelaterade skäl vid företag som har färre än 20 anställda. Dessutom vill regeringen att man inte ska behöva en grundad anledning för att ingå ett anställningsförhållande på viss tid, när den man anställer är under 30 år gammal och har varit arbetslös arbetssökande utan avbrott i tre månader.

Det finns en risk för att det blir vanligare med snutt- och ströjobb om arbetsgivare kan anställa unga på viss tid utan grundad anledning. Dessutom drabbas unga – i synnerhet unga kvinnor – av försämrad utkomst och försvagad framtidstro.

– De föreslagna förändringarna har långtgående följder, i det här fallet speciellt för unga. Det är inte konstigt att de ungas förtroende är satt på prov. Den här typen av beslut kan också ha en negativ inverkan på viljan att bilda familj.

Redan vanligt med visstidsanställningar i kvinnodominerade branscher

Eloranta påpekar att det redan nu är vanligt med visstidsanställningar i de privata och offentliga servicebranscherna – som dessutom är kvinnodominerade branscher.

– Inom kommunsektorn finns det gott om rättsfall där arbetsgivaren har använt anställningsförhållanden på viss tid utan grund. De förslag som regeringen presenterade i samband med rambudgetförhandlingarna hotar leda till fler länkade visstidsanställningar.

Besluten i samband med ramförhandlingarna är en fortsättning på en lång rad åtgärder, där regeringen under hela valperioden har försämrat arbets- och sociallagstiftningen. Under tre år har regeringen bland annat skurit ner arbetslöshetsskyddet, förlängt arbetstagarnas prövotid, förkortat återanställningsskyldigheten och avskaffat kravet på grundad anledning när man anställer långtidsarbetslösa på viss tid.

– Alla åtgärder har motiverats med att sysselsättningen förbättras, men åtminstone hittills har man inte kunnat bevisa att just de här åtgärderna har haft en effekt.

Enligt Eloranta verkar det som om regeringen fattar sina beslut på känslomässiga grunder och efter påtryckningar från Företagarna i Finland.

Eloranta betonar att det också finns juridiska problem med regeringens förslag. Nu måste man grundligt reda ut om det överhuvudtaget är lagligt att försämra villkoren för unga och personer som jobbar vid mindre företag. Både den nationella finländska lagstiftningen och EU:s rättspraxis förutsätter i princip att arbetstagare behandlas jämlikt.

– Enligt FFC:s bedömning är de föreslagna försämringarna problematiska både ur ett grundlagsperspektiv och i förhållande till regleringen på EU- och ILO-nivå. Det är skäl att utreda den här frågan noggrant innan man för de eventuella lagpropositionerna vidare.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig