Italienaren Luca Visentini valdes till generalsekreterare för världsfacket ITUC

Luca Visentini från Italien valdes på söndagen till ny generalsekreterare för världsfacket ITUC. Visentini har de senaste elva åren varit generalsekreterare för Europafacket ETUC.
21.11.2022 15:48
FFC
ITUC:s nyvalda generalsekreterare Luca Visentini. Foto: PES Communications Creative Commons (CC BY-NC-SA 2.0)

Luca Visentini utsågs till generalsekreterare vid världsfacket ITUC:s kongress i Melbourne. De finländska fackliga centralorganisationerna FFC och STTK stödde valet av Visentini.

– Vi är nöjda över att valet av Luca Visentini fick så starkt stöd på kongressen. Vi förväntar oss att den nya generalsekreteraren ytterligare ska stärka den internationella fackföreningsrörelsens synlighet och inflytande på de globala påverkansarenorna, såsom Internationella arbetsorganisationen ILO och de stora ekonomiernas G20-grupp, säger FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

På ITUC:s kongress har man bland annat diskuterat en grön omställning som är rättvis för arbetstagarna, kvinnors och minoriteters rättigheter samt möjligheten för alla att delta i fackföreningsverksamhet.

– Det är ytterst viktigt att försvara och trygga de fackliga rättigheterna både nationellt och internationellt. Fackliga ledare sitter fängslade i alltför många länder, till exempel i Vitryssland, Hongkong och Myanmar, betonar Eloranta.

ITUC:s kongress (på engelska) hålls den 17–22 november i Melbourne i Australien. ITUC representerar cirka 200 miljoner medlemmar i 163 länder och har 322 medlemsorganisationer. Från Finland är FFC och STTK medlemmar i ITUC.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig