Sedan i höstas har FFC, Google Finland och Demos Helsinki samarbetat för att hitta konkreta sätt att få arbetsplatserna att satsa på kontinuerligt lärande. Nu har organisationerna presenterat ett diskussionsunderlag med fyra konkreta förslag.
FFC, Google och Demos Helsinki påpekar att möjligheterna att utveckla sitt kunnande inte fördelas jämnt i arbetslivet – personer i till exempel expertyrken har betydligt bättre tillgång till utbildning än personer i arbetaryrken. I värsta fall kan det här leda till att ojämlikheten och klyftorna ökar, så att en del av befolkningen hamnar allt mer på efterkälken när det gäller de digitala färdigheterna.
– Var tredje person upplever att den nya teknologin orsakar ångest i arbetet. Arbetsgivarna måste förstå det värde som ett kontinuerligt lärande innebär, och reservera tid för arbetstagarna att utveckla sina färdigheter som en del av arbetsuppgifterna. Lärandet måste vara en del av innehållet i arbetet, säger Jarkko Eloranta som är ordförande för FFC.
Antti Järvinen, som är chef för Google i Finland, påpekar att teknologijätten under de senaste åren har lärt ut digitala färdigheter åt mer än tre miljoner européer som en del av programmet "Grow with Google".
– För oss är det här diskussionsunderlaget ett första steg mot att starta olika utbildningsprogram också i Finland senare i år, säger Järvinen.