FFC-enkät: Det finns lite färre sommarjobb den här sommaren än under de två senaste åren

Antalet sommarjobb minskar den här sommaren, efter två år med en stigande trend. Enligt en enkät bland förtroendemän inom fackcentralen FFC kommer 71 procent av arbetsplatserna att anställa sommarjobbare i år.
13.05.2019 08:31
FFC
Det är viktigt att ge sommarjobbarna en ordentlig introduktion i arbetet. Foto: iStock

År 2018 berättade 74 procent av förtroendemännen att den egna arbetsplatsen sysselsätter sommarjobbare. År 2017 var motsvarande siffra 72 procent.

Trots att siffrorna har sjunkit till den här sommaren, så är de ändå högre än före konjunkturuppgången. Arbetsplatserna inom FFC:s branscher anställer nämligen fortfarande fler sommarjobbare än år 2016 (64 procent) eller år 2015 (68 procent).

Flest sommarjobb finns i år, enligt FFC:s förtroendemannaenkät, i de offentliga branscherna. Sämst är utbudet i transportbranscherna. Antalet jobb har minskat mest i industribranscherna, där 71 procent av arbetsplatserna anställer sommarjobbare i år. I fjol var andelen 76 procent.

Kirsi Rasinaho är expert på utbildnings- och arbetskraftspolitik på FFC.

– Vi hoppas att företagen ännu ska överväga att anställa sommarjobbare, så att så många unga som möjligt får välbehövlig erfarenhet av arbetslivet också den här sommaren, uppmanar Kirsi Rasinaho som är expert på utbildnings- och arbetskraftspolitik på FFC.

– Det lönar sig att sysselsätta sommarjobbare, för det är ett bra sätt för företagen att hitta nya arbetstagare och få nya, talangfulla unga att bli intresserade av att studera inom branschen. Den digitalt infödda generationen kan också föra med sig helt nya perspektiv till arbetsplatsen.

Rasinaho anser att det är beklagligt att antalet arbetstagare som anställs genom modellen Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant, fortfarande inte har ökat. Enligt FFC:s enkät är det bara ungefär en femtedel av förtroendemännen, 19 procent, som berättar att den egna arbetsplatsen anställer unga genom programmet.

– Modellen Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant passar de allra yngsta som söker sommarjobb, som har svårt att få sin första arbetsplats. Jag hoppas att företagen kan bekanta sig med modellen och överväga att utnyttja möjligheten, så att så många unga som möjligt får bekanta sig med arbetslivet redan den här sommaren.

FFC:s utbildnings- och arbetskraftspolitiska expert påminner också om att det är viktigt att sommarjobbarna får en ordentlig introduktion i arbetet. En fjärdedel av de förtroendevalda som svarade på FFC:s enkät berättade att arbetsgivaren inte överhuvudtaget gör upp en introduktionsplan för sommarjobbarna.

– Introduktionen handlar om arbetssäkerhet. Det är en investering som lönar sig, för en bra introduktion gör också att jobbstarten löper mer smidigt, tillägger Rasinaho.

Sammanlagt 861 förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige svarade på FFC:s förtroendemannapanel i april. FFC representerar fackförbund inom industrin, de privata servicebranscherna, transportbranschen och den offentliga sektorn.

Läs mer om resultaten i FFC:s förtroendemannapanel (på finska)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig