Enkät: I år finns det fler sommarjobb än under förra sommaren

I sommar kommer det att finnas betydligt fler sommarjobb för unga än under förra sommaren. Enligt en enkät som fackcentralen FFC har gjort bland förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige ökar antalet sommarjobb inom alla branscher.
27.05.2021 06:45
FFC
Bland annat kommunerna och församlingarna anställer många sommarjobbare. Foto: Martti Kainulainen/Lehtikuva

Två tredjedelar, 67 procent, av förtroendemännen och arbetarskyddsfullmäktige uppger att sommarjobbare kommer att anställas på den egna arbetsplatsen den här sommaren. I fjol var motsvarande siffra 56 procent.

Antalet sommarjobb rasade i fjol på grund av coronapandemin.

– I fjol blev arbetsgivarna tvungna att inhibera också sådana sommarjobb som man redan hade kommit överens om. Det är glädjande att man nu vill anställa fler sommarjobbare till arbetsplatserna, även om vi inte ännu kommer att nå nivån som rådde före coronapandemin, säger Kirsi Rasinaho som är expert på utbildnings- och arbetskraftspolitik på fackcentralen FFC.

År 2019 uppgav 71 procent av de förtroendevalda att sommarjobbare kommer att anställas på deras arbetsplats.

Källa: FFC:s enkät bland förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige

Antalet sommarjobb ökar mest inom de privata servicebranscherna, där 66 procent av dem som svarade på enkäten uppger att den egna arbetsplatsen kommer att anställa sommarjobbare. I fjol var andelen 52 procent.

Av de förtroendevalda berättar 25 procent att fler sommarjobbare anställs på den egna arbetsplatsen jämfört med i fjol. Mer än hälften, 55 procent, uppger att antalet som anställs är lika stort som i fjol.

I FFC.s enkät fick de förtroendevalda också berätta om den egna arbetsplatsen anställer unga sommarjobbare genom modellen Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant. I år berättar fjorton procent av de tillfrågade att sommarjobbare anställs genom modellen. Situationen har förbättrats något jämfört med i fjol, då elva procent av de förtroendevalda berättade att den egna arbetsplatsen anställde unga genom modellen. Så mycket som en tredjedel av de tillfrågade, 32 procent, vet inte om den egna arbetsplatsen anställer unga genom modellen Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant.

Kirsi Rasinaho är expert på utbildnings- och arbetskraftspolitik på FFC.

– Inte heller här kommer vi att uppnå samma nivå som före coronapandemin. År 2019 berättade en femtedel, 19 procent, av de tillfrågade att arbetsplatsen utnyttjar modellen Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant, säger Kirsi Rasianaho.

Hon anser att det är beklagligt att så få arbetsplatser har utnyttjat modellen under de senaste åren.

– Det är viktigt att också unga under 18 år får arbetserfarenhet, för det påverkar de ungas utveckling och självkänsla. I bästa fall kan erfarenheten från sommarjobbet hjälpa de unga att välja inom vilken bransch de vill studera. På det här sättet kan sommarjobbet direkt påvera de ungas framtida yrkeskarriär, säger Rasinaho.

Enkäten om hur arbetsplatserna inom FFC:s branscher anställer sommarjobbare (på finska) genomfördes i maj och den besvarades av 784 förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige.

FFC:s, Akavas ja STTK:s avgiftsfria tjänst Sommarjobbarinfo betjänar sommarjobbare på numret 0800 179 279 från måndag till fredag kl. 9–15 fram till slutet av augusti. Det går också att ta kontakt med tjänsten via WhatsApp (040 747 1571) och formuläret på adressen www.kesaduunari.fi/svenska. Sommarjobbarinfo betjänar också på svenska.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig