Det här är FFC: Olli Toivanen från Servicefacket PAM uppmanar arbetstagarna att tala om sina arbetstimmar

På arbetsplatser där man öppet talar om sina arbetstimmar, är arbetstagarna ofta mer nöjda med hur mycket de arbetar. Det säger Olli Toivanen som är ekonom på Servicefacket PAM.
17.10.2018 11:20
LÖNTAGAREN
Olli Toivanen är ekonom på Servicefacket PAM. Foto: Patrik Lindström

En deltidsanställd försäljare arbetar i flera butiker på samma ort. Arbetsgivaren planerar att öppna en ny butik, men frågar aldrig om den deltidsanställda försäljaren skulle vilja höja antalet arbetstimmar i arbetsavtalet, utan anställer i stället nya arbetstagare.

Till exempel sådana här berättelser döljer sig bakom statistiken om deltidsarbete i servicebranscherna. Den som sammanställer och tolkar statistiken är Olli Toivanen, ekonom på Servicefacket PAM. Hans arbete går ut på att följa den ekonomiska politiken och den ekonomiska utvecklingen.

– Inom servicebranscherna finns det, i jämförelse med andra branscher, många arbetstagare som skulle vilja arbeta fler timmar än vad de gör idag. Det faktum att de endast jobbar deltid gör det svårare för dem att försörja sig på sin lön, och då är det välfärdssamhället som delvis får stå för deras utkomst, säger han.

Enligt lagen måste arbetsgivaren först ta reda på om de som redan är anställda på deltid vill ha arbeta fler timmar, innan arbetsgivaren kan anställa ny personal. Enligt Toivanen gör företagen inte alltid den här kartläggningen ordentligt.

Han tror att det skulle räcka med en liten förändring för att få ordning på det här problemet – arbetstagarna borde tydligt tala om för chefen att de vill ha fler arbetstimmar. Om det ännu efter det finns brister i hur lagen följs, så ska förtroendemannen ingripa.

Gemensamma beslut

Enkäter som PAM har låtit göra visar att det på vissa arbetsplatser hör till de normala rutinerna att diskutera antalet arbetstimmar. I de här företagen berättar arbetstagarna ofta att de är nöjda med hur mycket de arbetar.

Den andra ytterligheten är arbetsgemenskaper där arbetsschemat bara dyker upp, som från tomma intet.

Toivanen anser att det är bättre om man gemensamt kan slå fast arbetsschemat. Om det inte hjälper att diskutera saken med den egna chefen, kan arbetstagaren fråga förtroendemannen eller fackförbundet om råd.

– Om det uppstår en god diskussionskultur kring arbetstimmarna, så kan det i bästa fall hjälpa både arbetstagarna och arbetsgivarna att skapa förutsägbarhet i sina liv, sammanfattar Toivanen.

Minna Hotokka, frilansjournalist
(översättning: Jonny Smeds)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk