Det här är FFC: Katri Höök från AKT vill ha rättvisa spelregler för distansarbete

Lönesekreteraren Katri Höök uppmanar arbetsplatserna att göra upp gemensamma spelregler för distansarbete. Alla arbetstagare ska behandlas jämlikt, betonar hon.
06.11.2018 08:38
LÖNTAGAREN
Lönesekreteraren Katri Höök betonar att distansarbete inte ska användas som en belöningsform. Foto: Patrik Lindström

Den tekniska utvecklingen har lett till att personalen vid resebyråerna kan göra allt mer arbete på distans. Men på alla arbetsplatser följer man inte de villkor för distansarbete som finns inskrivna i kollektivavtalet. Det säger Katri Höök som är lönesekreterare på Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT.

– På vissa företag används möjligheten till distansjobb som en belöning, vilket kan betyda att den som sitter vid arbetsbordet intill inte får jobba på distans eller att villkoren för distansarbetet är lite annorlunda.

Så här får det inte vara, påpekar Höök. En av arbetsgivarens viktigaste skyldigheter är nämligen att behandla arbetstagarna jämlikt.

– Om arbetstagarna upplever att villkoren är ojämlika så stärker det inte gemenskapskänslan på arbetsplatsen. I längden har inte heller arbetsgivaren något att vinna på att arbetstagarna behandlas ojämlikt.

Därför rekommenderar Katri Höök att man på arbetsplatsen inför gemensamma spelregler för distansarbete – spelregler som förtroendemännen kan övervaka.

Viktigt att arbetarskyddsfullmäktige känner till hur spelreglerna fungerar

När det blir allt vanligare med distansarbete måste också fackförbundet och de förtroendevalda personalrepresentanterna vara på sin vakt. Förbundet måste kunna erbjuda tillräckligt med utbildning och information, och förtroendemännens uppgift är att sprida informationen åt medlemmarna.

Lönesekreteraren betonar att det också är skäl för arbetarskyddsfullmäktige att känna till hur spelreglerna för distansarbete fungerar.

– Om arbetstagaren huvudsakligen jobbar hemifrån på en liten ort och företaget har sitt kontor på en stor ort, får distansarbetaren då samma tjänster från företagshälsovården som dem som jobbar på kontoret? Inte nödvändigtvis.

Katri Höök känner till vardagen i resebyråarbetet, för hon arbetade själv på en resebyrå innan hon blev ombudsman på AKT för 18 år sedan. I sitt nuvarande uppdrag är hennes främsta uppgift att ge råd om villkoren i kollektivavtalet.

Minna Hotokka, frilansjournalist
(översättning och bearbetning: Jonny Smeds)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk