Det blev vitt och vackert

Blogg 24.11.2014 15:02 Nykänen Anita

På fredagen kom den första snön till södra Finland. Så som alla tidigare år så kommer snön alltid som en stor överraskning för största delen av bilisterna. Det var många bilister som hade ännu sommardäcken på bilarna. Otroligt!

Normalt kör jag hem från arbetet högst 20 minuter, men nu tog det långt över en timme. På vägen var det bilar som hade sommardäck och kom inte upp för backen. Bussarna var också i knipa när de svängde ut från hållplatserna. En cementbil körde framför mig och den hade stora svårigheter att hållas på vägen.

På vägen var det många kollisioner men som tur såg det ut som bara bilarnas plåtar bucklats till. Alla bilister borde i det här vädret komma ihåg säkerhetsavståndet till bilen framför.

Trots att det gick trögt i trafiken så var det säkert många barn som jublade över den vita snön. Visst såg det härligt ut när marken blev vit. Som tur hade vi på torsdagen fyllt på maten i fågelbrädet. Trots att det snöade så var det livlig trafik vid fågelbrädet. Ett stort antal talgmesar, sparvar och nötskrikor.

Våra två katter Tomi och Papu visste inte först om det var roligt eller inte när det snöade. De hoppade ut och in hela fredagskvällen. För det mesta satt de på verandan och tittade på snön som fastnade på trädens kvistar.

På lördagen tyckte de tydligt att det var mycket intressant och roligt med snön. Vi var ute på gården och följde med våra katter när de tassade omkring och snusade på allt möjligt.

Den första snön brukar också alltid påminna oss om det faktum att det snart blir jul, igen. Vart gick detta år?

Den vita snön lockar oss också att plocka fram adventsljusstaken och uteljusen. Trots att snön redan smälter bort – tänd ljusen och njut av stämningen.

Katten Tomi nosar på en kvist med snö