Jäsenedut

Ammattiliiton jäsenenä saat vahvan kumppanin etujesi valvontaan työelämässä. Liiton kautta saat myös apua ja neuvontaa, työttömyysturvaa, koulutusta, tukea hyvinvoinnin edistämiseen, alennuksia lomamatkoista ja vakuutuksista sekä monia muita etuja.
Kuva: Sigrid Gombert / Kuvatoimisto Gorilla

Viisi syytä liittyä ammattiliittoon

1. Palkka ja muut työehdot
    Ammattiliitto neuvottelee puolestasi palkoista ja muista työehdoista. Oman alan työehtosopimuksessa sovitaan, mitä työstä kuuluu maksaa. Työehtosopimuksessa sovitaan myös työajoista, sairausajan palkasta, ylityökorvauksista ja vuorotyölisistä sekä lomista.
  2. Luottamusmies
    Ammattiliittoon järjestäytyneet työntekijät valitsevat keskuudestaan luottamusmiehen, joka neuvottelee, sopii, sovittelee ja välittää tietoa työntekijöiden ja työnantajan välillä. Luottamusmies toimii työntekijöiden edustajana, jos työntekijöiden ja työnantajan kesken syntyy erimielisyyksiä.
  3. Työttömyysturva
    Kun kuulut ammattiliittoon, kuulut myös työttömyyskassaan. Jos jäät työttömäksi, kassa maksaa sinulle ansioihisi suhteutettua päivärahaa.
  4. Neuvontaa, koulutusta ja toimintaa
    Ammattiliitto tarjoaa monenlaista apua työelämän haasteisiin aina oikeusavusta kieli- ja tietotekniikan kursseihin. Lisätietoja saat liittosi verkkosivuilta ja jäsenlehdestä.
  5. Etuja
    Ammattiliitot tarjoavat myös monia muita etuja jäsenilleen. Liitoilla on edullisia lomapaikkoja, ja niiltä voit saada tukea lomailuun sekä jäsenalennuksia matkailupalveluista. Monissa liitoissa alennuksia saa myös esimerkiksi vakuutuksista. Lisää tietoa jäseneduista saat liittosi verkkosivuilta.

Paremmat työehdot

Ammattiliitot ovat vahvoja vaikuttajia. Ne vaikuttavat työpaikkojen arjessa, työntekijä- ja työnantajapuolen välisissä neuvotteluissa sekä myös työntekijöiden elinolojen parantamiseen liittyvässä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Ammattiliittojen toiminnan ydin on kuitenkin työpaikoilla, joilla työehtosopimukset ja muut työelämän pelisäännöt muuttuvat todelliseksi elämäksi. Jos ammattiliittoja ei olisi, ei työntekijöillä olisi läheskään kaikkia niitä oikeuksia, joita tänään pidetään itsestään selvänä.

Ammattiliittojen saavutuksia ovat mm.

• kahdeksan tunnin työpäivä
  • viisipäiväinen työviikko
  • vuosiloma
  • talviloma
  • sairausajan palkka
  • irtisanomissuoja
  • äitiys- ja vanhempainvapaa
  • ylityökorvaukset
  • lomaraha

Työ- ja virkaehtosopimukset

Tärkein ammattiliiton jäsenyyden tuoma etu on työehtosopimus. Jokaisen työntekijän oma asia on hoitaa työnsä kunnolla, mutta ammattiliittojen ja työnantajaliittojen tekemällä työehtosopimuksella sovitaan, mitä työstä kuuluu maksaa. Samalla sovitaan työajoista, sairausajan palkasta, yli- ja vuorotyökorvauksista ja lomista. Vaikka ihminen tuntisi itsensä kuinka päteväksi, on yksin mahdotonta tietää ammattitaitonsa ja työnsä markkinahintaa.

Työ- ja virkaehtosopimuksissa sovitaan mm.

• vähimmäispalkka ja palkanlisät
  • työajat
  • vuosilomat
  • yli- ja vuorotyökorvaukset
  • sairausajan palkka
  • lomarahat
  • irtisanomissuoja

Työehdot eivät ole itsestään selvä asia. Suomen lait eivät määrittele esimerkiksi vähimmäispalkkaa. Lait on tehty yleisiksi, ja ne ovat heikompia kuin työehtosopimukset.

Työehdot sovitaan ammatti- ja työnantajaliittojen välisissä neuvotteluissa. Ne ovat väännön paikka, joissa testataan, paljonko työnantajat ovat valmiita työvoimasta maksamaan. Parhaat tulokset syntyvät, kun työnantajat tietävät, että alan työntekijät kuuluvat liittoon ja tukevat sen toimintaa. Mitä useampi työntekijä kuuluu alansa ammattiliittoon, sitä paremmin liitto näissä väännöissä pärjää.

Työehtosopimuksella taataan minimiehdot. Paremmista ehdoista voi jokainen sopia itse työnantajan kanssa. Työnantajille vähimmäistyöehdoista sopiminen takaa myös reilummat kilpailuolot, kun naapuriyrittäjä ei pääse vetämään välistä maksamalla työntekijöille nälkäpalkkaa.

Neuvonta ja oikeusapu

Työsuhteeseen liittyy monenlaista kiemuraa, oikeuksia ja velvollisuuksia. Ammattiliiton jäsenenä saat apua ja konsultointia työpaikkasi luottamusmieheltä ja liitostasi. Ne myös tietävät, moneltako sairauslomapäivältä palkka kuuluu maksaa tai mitä tehdä, jos työnantaja ilmoittaa työn päättyvän tänään. Liittoon kuulumaton saa selvittää asiat itse.

Jos sukset menevät työpaikalla pahasti ristiin, luottamusmies selvittää asioita puolestasi työnantajan kanssa. Jos asia ei sitenkään ratkea, sitä voidaan selvitellä myös ammattiliittosi ja työnantajaliiton kesken. Viime kädessä asiasi puolesta voidaan mennä ammattiliiton tukemana oikeuteen.

Liittoon kuulumattomalla on vain kaksi tietä selvitä ristiriitatilanteista: niellä vääryydet tai lähteä omalla kustannuksella hakemaan oikeutta lakituvasta. Jos huonosti käy, voivat vastapuolenkin oikeudenkäyntikulut langeta maksettavaksi. Pelko tuhansien eurojen oikeudenkäyntikuluista voi silloin estää työntekijää peräämästä oikeuksiaan.

Työttömyysturva

Hyväkin työntekijä saattaa jossain vaiheessa joutua työttömäksi – esimerkiksi pätkätöiden väliin voi joskus tulla itsestä riippumattomista syistä pitkäkin tauko. Kun olet ammattiliiton jäsen, kuulut samalla alasi työttömyyskassaan, josta maksetaan ansioon suhteutettu työttömyyskorvaus. Se ei vastaa työstä saatavia tuloja, mutta on selvästi parempi kuin Kelan maksama päiväraha.

Ammattiliiton jäsenenä saat työttömyyskassasta myös neuvontaa esimerkiksi vuorotteluvapaan aikaisen korvauksen tai sovitellun päivärahan laskemisessa. Kassat antavat neuvoja myös siitä, mikä olisi sinulle edullisin tapa hoitaa työttömyyden aikainen toimeentulosi.

Oikeus työttömyyskassan korvauksiin syntyy kahdeksan kuukauden työssäolon ja jäsenyyden jälkeen. Siksi sinun kannattaa liittyä ammattiliittoon heti. Ammattiliiton vaihtaminen ei vaikuta tämän oikeuden kertymiseen, sillä eri kassojen jäsenyydet lasketaan aikarajaa määriteltäessä yhteen.

Loma- ja hyvinvointitoiminta

Ammattiliittojen jäsenetuihin kuuluvat myös edulliset lomapaikat, lomanviettoa koskevat tuet ja erilaiset alennukset hotellimaksuista, risteilyjen hinnoista jne. Jäsenedut vaihtelevat liitoittain, ja ne löytyvät parhaiten kunkin liiton omasta nettipalvelusta.

Alennukset ja etuyritykset

Ammattiliitot ovat sopineet useiden eri yritysten kanssa tuntuvista eduista jäsenilleen, mm. alennuksista hotellimaksuista, risteilyistä, bensasta sekä matka- ja muista vakuutuksista ja erilaisista pankkieduista. Jäsenedut vaihtelevat liitoittain ja ne löytyvät kunkin liiton omasta nettipalvelusta.

Yhteiset jäsenedut

Ammattiliittojen omien jäsenetujen lisäksi SAK:laisilla liitoilla on myös kaikille yhteisiä jäsenetuja.

Sokos Hotellit

Sokos Hotellit tarjoavat liiton jäsenille vapaa-ajan majoituksiin kausittain vaihtuvia tarjouksia. Käytössä on yli 50 hotellia 28 eri paikkakunnalla Suomessa sekä Sokos Hotel Viru Tallinnassa ja Pietarissa Original Sokos Hotel Olympia Garden, Solo Sokos Hotel Vasilievsky sekä Solo Sokos Hotel Palace Bridge kylpyläpalveluineen.

Sokos Hotellien kampanjakoodi on LIITTO2018.

Hintaetu on voimassa vain netin kautta tehdyissä ja ennakkoon maksetuissa varauksissa. Varaukset voi tehdä nettilinkin kautta. Näytä jäsenkorttisi vastaanotossa sisään kirjautuessasi.

Eckerö Line

Eckerö Line antaa jäsenalennuksia vähintään kymmenen hengen ryhmille risteily- ja reittilipuista Tallinnaan. Lisäksi yhtiö tarjoaa edullisia kokousristeily- ja hotellikokouspaketteja. Tarkemmat tiedot ja varausohjeet löytyvät osoitteesta www.eckeroline.fi/sak.

Eckerö Linen etuhinnat koskevat SAK:n ja sen jäsenliittojen jäseniä, henkilökuntaa ja samalla varauksella mukana olevat matkustajia. Ryhmämatkaa varatessasi sinun on ilmoitettava U-asiakastunnus, jonka saat omasta liitostasi. Varaudu myös esittämään jäsenkorttisi lippujen lunastuksen yhteydessä.

TallinkSilja

TallinkSilja tarjoaa SAK:laisten liittojen jäsenille mahdollisuuden liittyä Club One -jäseneksi ilmaiseksi. Liittymistä varten tarvitset liiton asiakasnumeron, jonka saat omasta ammattiliitostasi.

Club Onen liittymislomake

Viking Line

Viking Line tarjoaa SAK:laisten liittojen jäsenille alennuksia mm. risteilypaketeista. Lisäksi Viking Line tarjoaa ammattiosastoille ja yhdistyksille kokousmatkoja koskevia etuja.

Lisätietoja löytyy osoitteesta www.vikingline.fi/sak.

Teboil

Teboil myöntää SAK:laisten ammattiliittojen jäsenille alennuksia polttoaineiden hinnoista. Lisätietoja löydät oman ammattiliittosi nettipalvelusta.

Vakuutusyhtiö Turva

Vakuutusyhtiö Turva tarjoaa ammattiliittojen jäsenille merkittäviä etuja. Turvan asiakkaana ammattiliittojen jäsenet ja heidän perheensä saavat jatkuvan 10 prosentin alennuksen koti-, henkilö- ja kaskovakuutuksista. Liittoalennuksen lisäksi Turva palkitsee pitkästä asiakassuhteesta vuosittain nousevalla omistaja-asiakasalennuksella, joka on ensimmäisenä vuoden jälkeen 5 prosenttia.

Turva tarjoaa myös ammattiliittojen jäsenille räätälöityjä vakuutustuotteita, kuten kattavan Liittokaskon sekä Henkikulta- ja Parikulta-henkivakuutukset. Lisäksi työttömyyden kohdatessa ammattiliiton jäsen voi saada vakuutusmaksuihin kuuden viikon korottoman lisämaksuajan ja vahingon sattuessa korvauksen kotivakuutuksesta ilman perusomavastuuta.

Moni SAK:laisista ammattiliitoista on vakuuttanut jäsenensä Turvassa esimerkiksi matkavakuutuksella sekä neuvotellut jäsenilleen erityisetuja. Lista liitoista sekä lisätietoja eduista löytyy osoitteesta www.turva.fi/etusi.

F-Secure

F-Secure antaa SAK:laisten liittojen jäsenille 20–40 euron alennukset Safe-tuotteistaan, jotka suojaavat PC- ja Mac-tietokoneet, älypuhelimet ja tabletit haittaohjelmilta ja muilta internetin vaaroilta. Safe-tuotteita voit ostaa ja asentaa F-Securen kampanjasivun kautta. Alennetut hinnat saat käyttöösi syöttämällä sivulla olevaan kenttään kampanjakoodin, jonka saat ammattiliitostasi.

Telma-lehti

Telma-lehti on Työsuojelurahaston ja Työturvallisuuskeskuksen yhteinen lehti, jossa on asiantuntevia artikkeleita työturvallisuudesta, työhyvinvoinnista ja työn muutoksesta. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja sen voi tilata maksutta alla olevan linkin kautta.