SAK:n edustajistossa valmistauduttiin tulevaan neuvottelukierrokseen – katso tallenne kokouksesta

SAK:n edustajiston kevätkokous järjestetettiin tällä kertaa kokonaan etäyhteyksin. Kokouksen tallenne on katsottavissa Youtuben SAKtuubi-kanavalla.
19.05.2021 15:14 Updated 20.05.2021 16:50
SAK:n edustajiston puheenjohtajisto: Mika Byman, Jarmo Markkanen ja Annika Rönni-Sällinen. Kuva: Patrik Lindström

Kokous alkaa torstaina 20.5. kello 9. Avauksen jälkeen vuorossa on SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan ajankohtaiskatsaus.

Elorannan puheen jälkeen edustajat käyvät yleiskeskustelun, jonka avaa SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen. Yleiskeskustelussa noussevat esille syksyllä alkavat liittojen työehtosopimusneuvottelut. Kaksi suurta työnantajaliittoa, Metsäteollisuus ja Teknologiateollisuus, ovat yksipuolisesti ilmoittaneet luopuvansa kokonaan tai osittain työehtosopimusten solmimisesta, mikä heijastuu syksyn neuvottelukierrokseen.

Edustajistossa kuullaan myös Turun yliopiston tutkijan Maiju Wuokon puheenvuoro kello 15.30. Hän kertoo työnantajien pitkästä linjasta sopimisessa.

SAK:n jäsenliitot ovat jättäneet yhdeksän esitystä edustajistolle. Esityksissä halutaan parantaa luottamusmiehen asemaa paikallisessa sopimisessa, vaaditaan palkka-avoimuuden lisäämistä ja peräänkuulutetaan matkailualojen toipumista edistäviä toimenpiteitä. Muita esitysten aiheita ovat työntekijöiden koulutusmahdollisuuksien sekä ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen kehittäminen, osaamisen tunnistamisen nostaminen jokaista aikuista koskevaksi kansalaisoikeudeksi sekä etätyössä sattuvien työtapaturmien korvausehtojen parantaminen. Lisäksi esitetään, että urheilijoiden sosiaaliturvaan liittyvät puutteet korjataan ja urheilijat saatetaan ammatiksi ammattien joukkoon.

Tutustu SAK:n edustajiston kokouksen aikatauluun ja liittojen esityksiin.

Kokouksen tunniste sosiaalisessa mediassa on #SAKedustajisto.

Katso tallenne SAK:n edustajiston kevätkokouksesta

Katso lähetys SAK:n Youtube-kanavalla