Pääministeri Sanna Marin SAK:n edustajiston vieraana – katso tallenne torstain kokouksesta

Pääministeri Sanna Marin oli SAK:n edustajiston syyskokouksen vieraana torstaina 18.11. Kaksipäiväisen kokouksen ensimmäinen päivä on nähtävissä tallenteena Youtubessa.
17.11.2021 08:30 Updated 18.11.2021 15:10
SAK
SAK:n edustajisto kokoontuu Helsinki Congress Paasitornissa. Kuva: Patrik Lindström

Pääministeri Marinin puheen jälkeen vuorossa oli SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan ajankohtaiskatsaus ja yleiskeskustelu. Yleiskeskustelun avasi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen.

SAK:n jäsenliitot olivat jättäneet kuusi esitystä edustajistolle. Esityksissä vaaditaan alipalkkauksen kriminalisointia, työn ja sosiaaliturvan sujuvaa yhdistämistä sekä työsopimussuhteen naamioinnin estämistä. Lisäksi esityksissä kiinnitetään huomiota SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen EU-vaikuttamisen resursseihin, koronapandemian työntekijöille aiheuttamaan uupumiseen sekä valtionyhtiö Finnairin esittämiin työehtojen heikennyksiin ja yleisesti työnantajien mahdollisuuksiin valita palkkojen ja työehtojen osalta halvempi ja työehdoiltaan heikompi työehtosopimus.

Edustajisto hyväksyi SAK:n hallituksen esityksistä antamat päätösesitykset ilman muutoksia.

Tutustu SAK:n edustajiston kokouksen aikatauluun ja liittojen esityksiin.

Kokouksen tunniste sosiaalisessa mediassa on #SAKedustajisto.

Katso tallenne torstain kokouksesta

Katso tallenne SAK:n Youtube-kanavalla