Pääluottamusmies Daniel Hannus aktivoitui poliittisesti: ”Jonkun on pistettävä hanttiin hallituksen politiikalle”

Työmäärän äkkinäiset vaihtelut, uusi nimi ja omistajavaihdoksen jälkeen tulleet organisaatiomuutokset. Siinä asioita, jotka ovat leimanneet Viessmannin tehtaan arkea Porvoossa. Daniel Hannus on noin 240:n kylmähyllyköitä ja kylmäkaappeja valmistavan työntekijän pääluottamusmies.
01.06.2018 10:29
Daniel Hannus joutuu pääluottamusmiehenä välillä puun ja kuoren väliin. Olen se, jolle työntekijät valittavat, kun asiat eivät suju kuten pitäisi, hän sanoo. Kuva Patrik Lindström.

– Parasta tässä pääluottamusmiehen hommassa on työn vaihtelevuus. Koko ajan saa tehdä uusia asioita. On opettavaista kiertää tehtaalla puhumassa työntekijöiden kanssa. Kokonaiskuva laajenee, kun tietää, mitä yrityksessä tapahtuu kokonaisuutena, eikä rajoitu vain omiin työtehtäviinsä, sanoo Daniel Hannus.

Porvoon tehtaalla valmistetaan kylmähyllyköitä ja kylmäkaappeja muun muassa kahviloihin ja myymälöihin. Valikoimassa on sekä supermarkettien isoja kylmähyllyköitä että esimerkiksi kioskeissa käytettäviä siirreltäviä pikkuhyllyköitä.

Yrityksen nimi oli ennen Norpe, mutta saksalainen Viessmann osti sen viisi vuotta sitten. Daniel Hannus on työskennellyt tehtaalla seitsemäntoista vuotta, pääluottamusmiehenä on menossa neljäs vuosi.

Työntekijöitä on kaikkiaan noin 350, joista noin 240 on tuotantopuolella. Daniel Hannus sanoo, että tehtaalla on koettu viime aikoina sekä nousukausia että notkahduksia.

– Olimme kuvitelleet, että meillä olisi tänä vuonna enemmän töitä kuin edellisvuonna, mutta tulikin hiljaisempi jakso. Nyt olemme kuitenkin saaneet uusia tilauksia, ja yritykseen on palkattu kesätyöntekijöitäkin, hän kertoo.

Parasta työpaikalla ovat työkaverit ja työyhteisö

Daniel Hannus voi hoitaa pääluottamusmiehen tehtäviään joustavasti, mutta keskimäärin hän saa käyttää niihin viisi tuntia päivässä. Lopun aikaa hän valaa uretaania. Uretaania käytetään eristeenä kylmäkalusteissa eli se pitää kylmyyden sisällä ja lämmön ulkona. Itse valu tapahtuu niin, että uretaanivaahtoa ruiskutetaan muottiin

Nykyään panostetaan monitaitoisuuteen. Meidän pitää hallita eri työvaiheet, niin että voimme paikata, jos jostain puuttuu väkeä.

– Työkierron ansiosta olen päässyt opettelemaan uusia asioita. Nykyään panostetaan monitaitoisuuteen. Meidän pitää hallita eri työvaiheet, niin että voimme paikata, jos jostain puuttuu väkeä, Daniel Hannus kertoo.

Hän sanoo, että työkaverit ja työyhteisö ovat kaikkein parasta työssä.

– Työpaikalla on hyvä henki, ja on mukava tulla töihin.

Ikävimpiä ovat Hannuksen mukaan olleet osa omistajanvaihdoksen jälkeen toteutetuista organisaatiomuutoksista. Pääluottamusmiehenä hän on usein se, jolle työntekijät valittavat tyytymättömyyttään, kun asiat eivät suju niin kuin pitäisi.

Nykyhallitus sai aktivoitumaan poliittisesti

Daniel Hannus osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen ja poliittiseen toimintaan eri tasoilla. Hän on Teollisuusliiton valtuustossa ja toimii aktiivisesti kunnallispolitiikassa Loviisassa.

Minun on kiittäminen pääministeri Juha Sipilää siitä, että lähdin aktiivisesti mukaan politiikkaan

Ensi vuonna hän asettuu ehdolle myös eduskuntavaaleissa, sillä Uudenmaan Sosialidemokraatit päättivät jäsenäänestyksen jälkeen nimetä hänet ehdokkaaksi.

– Haluan taistella oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta. En hyväksy nykyisen hallituksen toimintatapoja. Yhteiskunnalliset asiat ovat kiinnostaneet minua aina, mutta minun on kiittäminen pääministeri Juha Sipilää siitä, että lähdin aktiivisesti mukaan politiikkaan. Jonkun on pantava hanttiin, kun hallitus ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille, Daniel Hannus sanoo.

Jonny Smeds