Ideasta hankkeeksi – SAK:n ja TSL:n Hankekeskus on ammattiliittojen työrukkanen: Kokoaa toimijat yhteen ja auttaa rahoituksen saamisessa

Idea on hyvä, mutta miten tämän saisi konkretisoitua ja löytäisi rahoitusta sekä yhteistyökumppaneita suunnitteluun ja toteutukseen? Ideasta kannattaa tehdä hanke ja siinä me voimme auttaa, vastaa Työväen sivistysliiton TSL:n hankepäällikkö Mervi Ylitalo.
13.08.2019 08:00
Hankekeskus auttaa muun muassa erilaisten työelämähankkeiden käynnistämisessä. Kuva Istock.

SAK:n ja TSL:n yhteinen Hankekeskus auttaa ideoiden jalostamisessa hankkeiksi. Tämä tarkoittaa sen kirkastamista, mihin tarpeeseen hanke vastaa ja mikä on sen tarkoitus, päämäärä ja kohderyhmä.

– Hankekeskuksen tehtävä on tuoda yhteen jo hankkeen suunnitteluvaiheessa ammattiliitot, työnantajat, työpaikat ja oppilaitokset sekä muut sidosryhmät, Mervi Ylitalo kertoo.

Hankekeskus auttaa myös hankesuunnitelman laatimisessa, rahoituksen hankkimisessa ja myöhemmin hankkeen vaikuttavuuden seuraamisessa.

– Rahoituslähteitä on monia, muun muassa EU-rahoitusta ammattiliittojen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän, Mervi Ylitalo huomauttaa.

Hän tähdentää, että jo suunnitteluvaiheessa pitää kiinnittää huomiota hankkeen vaikuttavuuteen.

–Toiminta ei saa loppua siihen, kun hankkeen rahoitus loppuu. Siksi juuri vaikuttavuuteen pitää panostaa.

Hankekeskus on toteuttanut yhdessä ammattiliittojen kanssa erityisesti työelämän hankkeita. Ylitalon mukaan ne liittyvät muun muassa osaamiseen, oppimiseen, työelämän yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen sekä työllistymisen tukemiseen.

Parhaillaan käynnissä olevista hankkeista Ylitalo mainitsee työpaikkojen ja oppilaitosten yhteistyötä työssä oppimisessa sujuvoittavan hankkeen. Käynnissä on myös muun muassa ikääntyvien osaamista ja työuran jatkumista sekä pitkään työelämästä poissaolleiden maahanmuuttajien työllistymistä tukevat hankkeet.

Hankekeskuksen toiminnan yksi keskeinen tavoite on myös lisätä hankkeisiin liittyvää osaamista ammattiliitoissa.

Lisätietoa hankekeskuksen toiminnasta ja hankkeista löydät täältä