#ilmastotekoNYT-kampanja

SAK:n aktiivit haluavat ottaa kantaa ilmastonmuutokseen. Joukko aktiiveja on siksi laittanut SAK:n kanssa pystyyn #ilmastotekoNYT-kampanjan. Ay-liike on ollut aina etujoukoissa isojen ajankohtaisten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa, joten on luonnollista, että olemme nytkin.

Jäsentutkimuksemme mukaan 83 prosenttia ammattiliittojen 20–40-vuotiaista jäsenistä pitää ilmastonmuutosta erittäin tai melko vakavana ongelma. Kolmasosa jäsenistä haluaa, että ay-liike toimii ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Kotona tehdyt ilmastoteot ovat tärkeitä, mutta olemme töissä noin kolmanneksen päivästä. Isojen vaikutusten ilmastoteot tehdään usein juuri työpaikoilla, joten halumme nostaa esille työntekijöiden roolin ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Huhtikuun ensimmäinen päivä on tekojen päivä

Kampanjassa 1. huhtikuuta 2020 on tekojen päivä. Silloin työntekijät ympäri Suomea tekevät työhön liittyvän ilmastoteon ja julkaisevat sen somessa #ilmastotekoNYT-hastagin alla. Jokainen teko on tekijänsä näköinen ja juuri hänelle sopivan kokoinen. Päivän tavoitteena on osoittaa, että työntekijä on työpaikallaan tärkeä toimija ja ay-liike on merkittävä voima kamppailussa ilmastonmuutosta vastaan.

Lähde mukaan kampanjaan ottamalla yhteyttä työpaikkasi aktiiviin tai osoitteen www.ilmastotekonyt.fi kautta. Nettisivuilla voit ilmoittaa tukesi kampanjalle antamalla yhteystietosi. Oman ilmastoteon voi ilmoittaa heti tai myöhemmin.