Humalahallitus

SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT
Blogg: Uusi kulma | Skribent: Harri Järvinen | 01.05.2017 09:00

Tänään vappuna viini ja viinakin virtaavat.

Jos maamme nykyiseltä hallitukselta kysyy, meno ei kuitenkaan ole vielä tarpeeksi kosteaa. Hallitus haluaa edelleen parantaa alkoholin saatavuutta.

En toki itsekään osaa paheksua vapunviettäjien joskus reipastakin menoa. Olen ollut monta kertaa menossa mukana. Ehkä tänäänkin. Työväki, ylioppilaat ja kaikki halukkaat ovat vappusimansa varmaan ansainneet.

Mutta hallituksen tavoitteena ei olekaan lisätä vain vapun nesteytystä, vaan kosteuttaa suomalaisten elämää läpi vuoden, läpi elämän. Myös niiden, jotka eivät alkoholia itse käytä. Siihen hallituksen valmistelema alkoholilain uudistus sen omankin arvion mukaan johtaa.

Hallitus siis myöntää, että lakimuutos tulee lisäämään alkoholin käyttöä ja siitä aiheutuvia ongelmia. Siis terveyshaittoja, sairauksia, kuolemia. Siis perheväkivaltaa, henkirikoksia, kuolemia.

Tämän kaiken tietäen hallitus haluaa kuitenkin jääräpäisesti puskea kohti viinaisempaa Suomea. Tutkimusten mukaan on joka tapauksessa aukotonta, että aina kun alkoholin saatavuutta on helpotettu, haitat ovat lisääntyneet. Piste.

Hallitus perustelee vapaampaa viinan saantia mielestäni hyvinkin ylimielisesti aiheutuviin ongelmiin nähden: eihän ihmisiä pidä holhota.

Jaa, ettei pidä...? Eikö samalla logiikalla voisi lakkauttaa koko valtion. Ehkä nykyhallituksen joillakin ministereillä tällainenkin kostea päiväuni elää. Että ei mitään väliä. Jokainen tehköön, miltä itsestä tuntuu. Sääntely on syvältä...

Massiivista sosiaali- ja terveysuudistusta eli sotea hallitus kuitenkin perustelee kustannussäästöillä ja terveyserojen pienentämisellä. Ainakaan johdonmukaisuudesta hallitusta ei voi syyttää.

Vai onko se se mystinen, kaiken kattava (valinnan)vapaus, jonka nimeen tässäkin asiassa ollaan vannomassa. Aamen?

Harri Järvinen
Kirjoittaja on SAK:n yhteyspäällikkö
harri.jarvinen@sak.fi

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Kouvolan Sanomissa 1. toukokuuta 2017.

KOMMENTERA OCH DISKUTERA

1 kommentar
Martti Vastamäki lägg till kommentar
03.05.2017 13:29

Kylläpä Harri Järvisen teksti on jämäkkää ja vastaansanomatonta totuutta. Ja vieläpä ammattiyhdistysmieheltä. Ammattijärjestöväen vaikutusvalta on vuosikymmeniä ollut merkittävä. Jospa ammattijärjestöistä löytyisi enemmän saman suuntaisia näkemyksiä, voisimme me kansakunnan terveyden ja hyvinvoinnin puolesta taistelevat onnistua työssämme paremmin. Löytyykö esim. Akavasta samanlaisia puheenvuoroja.

03.05.2017 13:29