SAK

Jakovara

Kirjoituksia palkoista, veroista, sosiaaliturvasta ja talouselämästä. Sivuilla esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta SAK:n kantaa.

Uusimmat kirjoitukset

Milloin verotuki ei ole tuki?

TALOUS
YMPÄRISTÖ
MATKAILU
KESTÄVÄ KEHITYS
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 04.10.2016 11:55
1

Saastuttavan teollisuuden verotuet tukevat työllisyyttä. Ne eivät kuitenkaan jakaudu yhdenvertaisesti kaikille aloille, huomauttaa SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta.

Johtajien asuntoetujen verotuki pois

Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 21.11.2013 11:30

Kevan johtajien asunto- ja autoeduista heränneen kohun taustalla on monen muun asian lisäksi asuntoetujen vääristynyt verotus. Kalliilla alueilla sijaitsevia luksusasuntoja aliverotetaan huomattavasti, kirjoittaa SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta.

Suomen harkittava tarkkaan suhtautumisensa rahoitusmarkkinaveroon

RAHOITUSMARKKINAVERO
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 03.10.2012 11:23

Finanssikriisin jälkeen on tarvetta lisätä finanssialan taakankantoa, ehkäistä uusien kriisien syntyä ja lisätä finanssimarkkinoiden vakautta. Rahoitusmarkkinavero on yksi tapa vastata näihin haasteisiin, mutta suppean maajoukon vero ei välttämättä ole Suomen etujen mukainen, SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta kirjoittaa.

Nettoreaaliansiot laskevat ensi vuonna

Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Helena Pentti | 11.09.2012 16:00

Hallituksen veroesitykset ensi vuodelle kiristävät erityisesti suurituloisten verotusta. Pieni- ja keskituloisten verotukseen on sen sijaan luvassa lieviä kevennyksiä. Nettoreaaliansiot eli käytettävissä olevat reaalitulot kuitenkin alenevat lähes kaikissa tuloluokissa sosiaalivakuutusmaksujen ja hintojen nousun vuoksi.