SAK

Jakovara

Kirjoituksia palkoista, veroista, sosiaaliturvasta ja talouselämästä. Sivuilla esitetyt mielipiteet ovat henkilökohtaisia eivätkä välttämättä edusta SAK:n kantaa.

Uusimmat kirjoitukset

Uusilla perhevapaamalleilla paljon yhteistä

Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 20.12.2016 10:58

Uusilla perhevapaamalleilla on SAK:n ekonomistin Ilkka Kaukorannan tekemän vertailun mukaan monella tapaa enemmän yhteistä toistensa kanssa kuin nykylainsäädännön kanssa.

Kotihoidon tuki ei ole todellista valinnanvapautta

Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 06.10.2016 10:32

Kotihoito on näemmä tärkeämpi asia kuin vapaus valita kokopäiväinen varhaiskasvatus. Mitä valinnanvapautta se on, jos toista vaihtoehtoa rajataan, SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta kysyy.

Perhe-etuuksien tuettava osa-aikatyötä

Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 03.10.2016 11:07

Pienten lasten vanhempien elämää ei pidä hankaloittaa entisestään säätelemällä sairausvakuutuslailla, millainen osa-aikatyö on perheelle sopivaa, SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta toteaa kirjoituksessaan.

Neljä uudistusta työttömyysturvan parantamiseksi

ITSENSÄ TYÖLLISTÄJÄT
TYÖAIKA
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Joonas Rahkola | 20.06.2016 10:12
1

Työttömyysturva ei aina tunnista tilanteita, joissa ihminen tarvitsee turvaa. SAK:n ekonomisti Joonas Rahkola esittelee neljä tapaa parantaa nykyistä etuusjärjestelmää.

Työpaikan asenteet vaikuttavat isien perhevapaisiin

POISSAOLOT
TYÖEHDOT
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: SAK | 08.03.2016 12:25

SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta etsii keinoja muuttaa työpaikkojen asenteita perhevapaita kohtaan. Tutkimuksen mukaan työnantajien, esimiesten ja työtovereiden asenteet vaikuttavat vahvasti isien päätöksiin pitää perhevapaita.

Hallituksen 5+5 ei tuota 10 prosentin kilpailukykyloikkaa

KILPAILUKYKY
PAKKOLAKI
SOPIMINEN
Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 29.10.2015 13:25
1

Valtiovarainministeriön arvio hallituksen pakkolakien vaikutuksista kilpailukykyyn perustuu oletukseen, että tulevissa palkkaneuvotteluissa vaikutukset eivät kompensoidu korkeampina palkankorotuksina. Tämä laskelmien yksinkertaistamiseksi tehty oletus on kuitenkin väärä, SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta kirjoittaa.

Isyysvapaiden pidennys on tasa-arvoteko

Blogi: Jakovara | Kirjoittaja: Ilkka Kaukoranta | 20.07.2015 09:07

Isyysvapaiden pidentäminen edellyttäisi 0,05 prosentin korotusta työntekijöiden ja työnantajien vakuutusmaksuihin. Euro kuukaudessa on pieni hinta sukupuolten tasa-arvon edistämisestä, kirjoittaa SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta.