Syntyykö kilpailukykysopimus?

Blogi 11.03.2016 12:30

Kilpailukykysopimus nytkähti eteenpäin, mutta on vaarassa kaatua. Kaikki työmarkkinakeskusjärjestöt suosittavat jäsenliittojaan käynnistämään neuvottelut, joissa sopimus sovelletaan noin 300 työehtosopimukseen. Aikaa on toukokuun loppuun.

Työnantajien EK ei kuitenkaan käynnistä soveltamisneuvotteluja, koska kaikki ammattiliitot eivät hyväksy sopimusta.

SAK:n hallituksessa hyväksymisestä äänestettiin. Vastaan äänesti kolme liittoa, joista yksi on Suomen suurin ammattiliitto Palvelualojen Ammattiliitto PAM.

EK:n jarrutus on liioittelua, koska kattavuus on jo yli 80 prosenttia. EK teki saman virheen joulun alla, kun se keskeytti neuvottelut AKT:n ilmoitettua, ettei ole sopimuksessa mukana.

Muutkin ovat tehneet virheitä prosessin aikana. Hallitus läksi prosessiin suurella uholla pakkolakeineen ja tarkkoine aikarajoineen. Syyskuisen mielenilmauksen myötä hallituksen toiminta maltillistui, kun se huomasi, ettei koko ay-liike mene ihan vapaaehtoisesti kyykkyyn.

Ay-liikkeen virheeksi voidaan laskea se, että sopimuksen tavoitteista ei osattu kertoa riittävän konkreettisesti, jolloin työehtojen heikennykset korostuivat.

Maamme kilpailukykyä pitää parantaa talouskasvun ja työllisyyden kohentamiseksi. Kun kasvu ja työllisyys ovat muualla EU-alueella lähteneet kasvuun, Suomessa junnataan nollakasvussa ja työttömyys kasvaa.

Sopimukseen pääsyn vaikeus johtuu juuri siitä, että kilpailukykyä parannetaan sopimalla työehtojen heikennyksistä. Vastustus on ymmärrettävää varsinkin pienipalkkaisilla palvelualoilla.

Ennen homma hoitui devalvaatiolla. Se ei enää euro-oloissa ole mahdollista.

Käsillä oleva solmu voi aueta, jos hallitus poistaa pakkolait, lisäsäästöt ja veronkorotukset sekä toteuttaa kansalaisten ostovoiman turvaavat tuloveronkevennykset. Se voi saada PAMin harkitsemaan kantaansa uudestaan. PAMia ostovoima kiinnostaa erityisesti, koska sen säilyttäminen turvaa myös palvelualan työpaikkoja.

Jos PAM käynnistää soveltamisneuvottelut, kattavuus nousee yli 90 prosenttiin. Toki sopimus voi kaatua soveltamisneuvotteluihinkin. Vielä ei ministereiden kannata tuuletella nyrkkitervehdyksin.

Matti Tukiainen

Kirjoittaja on SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja.

Kirjoitus on julkaistu Länsi-Uusimaa -lehdessä 11. maaliskuuta 2016.