”Miss sie tarviit hyvää ihmistä – täss siul’ on sellainen”– Kuntavaaleissa tarvitaan Tärkeitä Ihmisiä

Blogi 04.12.2020 10:05 Harjula Eija
Järjestöpäällikkö Eija Harjulan kasvokuva

SAK:n järjestöpäällikkö Eija Harjula ja alue- ja järjestöasiantuntija Timo Katajainen perustelevat kirjoituksessaan, miksi ensi kevään kuntavaalit ovat palkansaajien kannalta tärkeät ja ehdokkaaksi kannattaa lähteä, vaikka edessä onkin vaikeita päätöksiä.

Tuntemattoman sotilaan hahmo, koko kansan tuntema Rokka altisti itsensä yhteiselle hyvälle ja kertoi sotarintamalla olevansa käytettävissä tässä ja nyt. Auktoriteetteja oudoksuva omantien kulkija oli arroganttiudestaan huolimatta malliesimerkki suomalaisesta, jolle me oli aina enemmän kuin minä.

Tänään 2000-luvun Rokkia tarvitaan enemmän kuin koskaan. Koronaepidemia haastaa meitä. Päättäjät käyvät poikkeuksellista, usean rintaman taistelua koko ihmiskunnan selviytymisen puolesta. Samaan aikaan heidän on kyettävä pitämään kansallisvaltiot ja demokratiat pystyssä sekä yhteiskunnan ja talouden rattaat pyörimässä. Korona on maailmalaajuinen epidemia, mutta lähielämämme mittakaavassa kuntien päätökset ja kuntapolitiikka ratkaisevat valtaosan arkielämämme kysymyksistä myös koronan keskellä.

Kunnallisessa päätöksenteossa kyse on pohjimmiltaan juuri sinusta ja minusta. Kyse on meille tärkeiden ihmisten, meidän läheistemme tulevaisuudesta. Kyse on jokaisen arjesta. Kuntavaaleissa päätetään hyvästä elämästä tänään ja huomenna.

Siksi ensi kevään kuntavaaleissa tarvitaan sinua ja minua – Tärkeitä Ihmisiä, 2020-luvun Rokkia.

Elämme poikkeuksellisia aikoja ja on todellakin totta, ettei – täyspäisesti ajateltuna – kovin moni meistä halua lähteä mukaan kevään 2021 kuntavaaleihin. Kuka on niin masokisti, että heittää itsensä likoon tilanteessa, missä kunnissa joudutaan tulevina vuosina tekemään myös vaikeita päätöksiä? Kuka on valmis kertomaan, että seuraavan valtuustokauden aikana joudumme leikkaamaan näistä perustoiminnoista näin paljon? Kenen kantti riittää kulkea raitilla tai istua paikallisen huoltoaseman baariparlamentissa sen jälkeen, kun on taas ollut mukana supistamassa kuntalaisten perusturvallisuudesta?

Tärkeä Ihminen voi sen tehdä – suoraselkäisesti.

Kuntavaalien tuloksesta noin 80 prosenttia ratkaistaan ehdokasasettelulla.

Kuntapäättäjillä on edessään tukku vaikeita päätöksiä. On kuitenkin syytä muistaa yksi seikka. Jokaista, aivan jokaista päätöstä määrittää ja jokaisen päätöksen takana on arvot. Mikäli kuntavaaleihin saadaan ehdolle kattava ja edustava joukko SAK:laisten liittojen jäseniä, Tärkeitä Ihmisiä, jotka tuntevat palkansaajan, tavallisen duunarin arjen, on todennäköistä, että heitä löytyy vaalien jälkeen myös keskeisiltä päätöksentekopaikoilta.

Kuntavaalien tuloksesta noin 80 prosenttia ratkaistaan ehdokasasettelulla. On siis ilmiselvää, että jos vaikeita päätöksiä tekevät ihmiset, jotka nousevat esiin omista joukoista ja pohjaavat päätöksensä yhteisiin arvoihin ja oikeudenmukaisuuteen, päätöksissä näkyy inhimillisyys ja ihmisten ääni.

Oletko siis ajatellut – lähde ehdolle, haasta työkaveri, jututa naapuri. Ja tee työtä palkansaajaehdokkaan hyväksi.

Eija Harjula ja Timo Katajainen