Miksi SAK julkistaa tavoitteensa seuraavalle vaalikaudelle, vaikka se ei ole poliittinen puolue?

Blogi 21.08.2018 11:18 Jouhki Hannu
SAK:n johtaja Hannu Jouhki

SAK julkaisi vaalikauden 2019-2023 tavoitteensa viime viikolla aina tervetulleen keskustelun saattelemana. Osa kommenteista keskittyi arvostelemaan keskusjärjestöä omien vaalitavoitteidensa julkaisemisesta, vaikka SAK ei ole poliittinen puolue. Kun kerran emme tavoittele paikkoja eduskunnassa, mihin sitten pyrimme esittelemällä omia vaalitavoitteitamme?

SAK:n tavoitteena on, että mahdollisimman moni uuteen eduskuntaan valittavista kansanedustajista ymmärtää työntekijöiden ja työnhakijoiden asemaa, jakaa käsityksemme tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen perustuvasta hyvinvointiyhteiskunnasta sekä haluaa turvata toimeentulon, sosiaaliturvan ja riittävän koulutuksen koko väestölle.

On vaikea mieltää, että julkistamalla omat tavoitteemme SAK etujärjestönä toimisi väärin tai edes kyseenalaisella tavalla. Näemme asian päinvastoin. Vapailla kansalaisilla on vapaa oikeus muodostaa oma kanta asioihin, kuten on myös heidän muodostamillaan yhdistyksillä, järjestöillä ja muilla yhteenliittymillä.

Olisi erikoista, jos meillä ei olisi mielipidettä siitä, mitä maamme politiikassa tulisi saada aikaan 2020-luvulla.

Etujärjestön tehtävänä on ajaa jäsentensä asiaa yhteiskunnassa, ja suuri osa tästä työstä kohdistuu julkiseen päätöksentekoon. SAK:n tarkoituksen ja toiminnan määrittelevissä keskusjärjestön säännöissä todetaan omana kohtanaan, että "Tarkoituksensa toteuttamiseksi keskusjärjestö…vaikuttaa lainsäädäntöön ja muuhun yhteiskunnalliseen päätöksentekoon kotimaassa ja kansainvälisesti sekä edistää palkansaajien ammatillista järjestäytymistä". Tätä taustaa vasten olisi erikoista, jos meillä ei olisi mielipidettä siitä, mitä maamme politiikassa tulisi saada aikaan 2020-luvulla.

Ehkä kritiikin painopiste onkin siinä, että haemme julkisuutta tavoitteillemme. Kaikki eivät ole asioista samaa mieltä, ja jotakuta voi ärsyttää lukea lehdestä, mitä SAK tahtoo. Tuohon ei voi sanoa muuta kuin että täytyy vain kestää. Vapaan kansalaiskeskustelun hienous on juuri siinä, että omat tavoitteet ja perustelut tuodaan julkisuuteen. Vain silloin ne voidaan kyseenalaistaa, niistä voidaan väitellä ja asettaa ne yleisen mielipiteen puntariin.

Etujärjestön avoin tiedottaminen omista tavoitteistaan on hyvän tavan mukaista. SAK on järjestelmällisesti kannattanut avoimuutta yhteiskuntavaikuttamisessaan ja olemme ottaneet toimintamme läpinäkyvyyden myös eettisiin ohjeisiimme. Olisi paljon huolestuttavampaa, jos etujärjestöt pitäisivät tavoitteensa salassa ja pyrkisivät vaikuttamaan päätöksentekoon sammutetuin lyhdyin. Me emme tee niin. SAK toimii avoimesti, ylpeästi ja rohkeasti paremman työelämän ja yhteiskunnan puolesta.

Vielä lopuksi se heikoin, mutta kenties yleisin perustelu: "niin mutta kun ne muutkin". Lähes kaikki keskeiset etu-, kansalais- ja toimialajärjestöt julkistavat omat tavoitteensa hallitusohjelmaan. Pikainen kierros verkkosivustoilla varmasti vahvistaa tämän.

Hannu Jouhki
SAK:n kasvu ja vaikuttaminen -osaston johtaja
@HannuJouhki