Työkaverina robotti - Näin robotti muutti pistorasioita kokoavan Pirjon arkea

Pirjo Metson työparilla ABB:n Porvoon-tehtaalla on ihmismäiset kädet mutta ihmistä tasaisempi työtahti. Pikkujouluaikaan robotille puettiin tonttulakki ja osa työntekijöistä kutsuu sitä Raineriksi.
27.03.2018 08:00
Pirjo Metso tykkää työskennellä robotin kanssa. Etuna on muun muassa tasainen työtahti. Kuva Patrik Lindström.

1. Ihailijoita riittää jonoksi asti

–YuMi-robotti saapui meille muutama vuosi sitten. Tehtaamme tuottaa esimerkiksi valokatkaisijoita ja pistorasioita, ja robotti on keskittynyt kokoamaan jälkimmäisiä. Olen itse pistorasiatiimissä, joka kiertää eri työpisteissä. Teen töitä robotin kanssa noin kerran viikossa.

– YuMi on harvinainen tapaus ja siksi nähtävyys. Robotteja, jotka työskentelevät ihmisen lähellä ilman minkäänlaista koteloa, ei ole monessa tehtaassa. Olemme YuMista ylpeitä ja esittelemme sitä mielellämme, kun tehtaalla käy vieraita.

2. Työ on kevyempää käsille

– Pistorasioiden kasaaminen on pikkutarkkaa työtä. Ennen rasioiden tiivisteet laitettiin paikoilleen käsin ja ranteet kipeytyvät siinä helposti. Nyt tiivisteet nostetaan hihnalle, josta YuMi poimii ne ja asettaa oikeisiin kohtiin.

– Minulla ei ollut aiemminkaan kummempia käsiongelmia, mutta moni työkaveri on sanonut, että rannekivut ovat loppuneet robotin myötä. Robotti on työergonomian kannalta siis hyvä asia.

– Muutenkin viihdyn YuMin kanssa. Olen aina tykännyt kaikenlaisista koneista, ja tässä tehtaassa on ollut erilaisia automaatteja alusta asti. Olen ollut alalla kolmisenkymmentä vuotta. Robotisaatio on koko ajan lisääntynyt.”

3. Työtahti on tasaisempi

– Robotti työskentelee tasaisen varmasti. Se on luotettava työkaveri, jonka kanssa saa paljon aikaiseksi.

– Osaa porukasta robotin työskentelytyyli vähän ärsyttää. He sanovat, että YuMi on liian hidas ja on hermostuttavaa joutua odottamaan, että se saa työvaiheensa valmiiksi. Minusta on vain hyvä, että työtahti on rauhallinen.

– Laitteena YuMi on turvallinen: jos ihminen menee liian lähelle, sen toiminta pysähtyy. Välillä robottiin tulee tietysti vikoja, mutta onneksi meillä on ohjelmoinnin ammattilainen omassa talossa.

– Pienet pysähdykset osaan hoitaa itse. Jos hihnalla liikkuvat muoviosat eivät ole täsmälleen tietyn kokoisia ja muotoisia, robotti ei välttämättä osaa käsitellä niitä.”

4. Robotti viihdyttää

– YuMin alla on renkaat, ja sen voi ohjelmoida tekemään melkein mitä tahansa liikkeitä. Työkaverini ohjelmoi robotin kokoamaan pistorasioita ja yritti opettaa sille myös pahvilaatikon kokoamista, mutta laatikko osoittautui liian vaikeaksi.

–Robotista on ollut meille viihdykettä. Kun se saapui taloon, Rainer-niminen myyntimiehemme oli juuri jäämässä eläkkeelle. Nimi siirtyi YuMille, ja osa tehtaan väestä kutsuu sitä edelleen Raineriksi. Kerran pikkujoulujen aikaan robotille puettiin tonttulakki ja sen käsiin ripustettiin joulukoristeita.

– Sellainenkin ihmismäinen piirre robotissa on, että pitkän tauon jälkeen se kiukuttelee. Kun olen ollut poissa YuMin työpisteeltä ja palaan sen luokse, se on aluksi hermostunut ja heittelee kaikki osat lattialle.

5. Tuottavuus on kasvanut ja töitä riittää

– Kuulun ehdottomasti niihin, jotka suhtautuvat robotisaatioon myönteisesti. Pääluottamusmiehenä tiedän, että kaikki eivät tykkää roboteista. Minusta tällainen kehitys ei ole hommissa, jotka ovat ihmiselle raskaita, mutta ne eivät pärjää ilman ihmistä.

– Meillä YuMi ei ole vähentänyt työpaikkoja vaan pikemminkin pitänyt huolta olemassa olevista. Tuottavuus on kasvanut sen verran, että meidän ei ole tarvinnut käydä yt-neuvotteluja.

– Voisin kuvitella, että meille hankitaan lisää YuMin tyyppisiä robotteja, kunhan hinnat vähän laskevat. Robotin pitää maksaa itsensä takaisin.

Noora Vaarala/Vapaa toimittaja