SAK:n Pekka Ristelä:EU:n työmarkkinavirasto on hyvä veto komissiolta

SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä pitää työmarkkinavirastoa hyvänä vetona komissiolta, mutta toivoo sille kaavailtua enemmän valtuuksia. Ristelä vastaa kolmeen kysymykseen ensi vuonna perustettavasta virastosta.
22.03.2018 10:40
SAK
Uutiset Yhteiskunta EU
Pekka Ristelä. Kuva SAK.

1. Miksi on hyvä, että EU:hun perustetaan työmarkkinavirasto?

– EU:ssa on viime vuosina tarkennettu liikkuvien työntekijöiden oikeuksia ja työantajien vastuita. Lainsäädännön korjaus ei kuitenkaan riitä, koska alipalkkauksen ja maksamattomien sosiaaliturvamaksujen kaltaiset ongelmat johtuvat usein riittämättömästä valvonnasta. Myös jäsenmaiden välisen tiedonkulun puutteet aiheuttavat ongelmia. EU:n työmarkkinaviraston on tarkoitus edistää näitä kaikkia.

2. Onko virastolla riittävästi valtuuksia toimia ja mikä on sen suhde kansallisiin viranomaisiin?

– Komissio esittää virastosta kansallisia viranomaisia avustavaa ja niiden yhteistyötä vauhdittavaa toimijaa. Suoraa toimivaltaa ohi kansallisten viranomaisten virastolla ei siis ole.

– Minusta virastolle voisi antaa vahvemmat valtuudet esimerkiksi kovistella työehtoja huonosti valvovia jäsenmaita, mutta esitetyssä muodossakin toiminnasta on varmasti hyötyä.

3. Miten suuri ongelma työehtorikkomukset ovat EU:ssa?

– Ne ovat erittäin suuri ongelma. Liikkuvien työntekijöiden kärsimien vääryyksien ja epäreilun kilpailun ohella kysymys on myös siitä, minkä kuvan ihmiset saavat EU:sta.

– EU:n lähtökohtiin kuuluvan vapaan liikkuvuuden samaistaminen työehtojen polkemiseen on monessa maassa keskeinen tekijä laajaan EU-vastaisuuteen. Ilman yhdenvertaisten työehtojen toteutumista työntekijöiden luottamusta eurooppalaiseen yhteistyöhön on vaikea lujittaa.