SAK:n Matti Huutola vappupuheessaan: Hallitus on menettänyt työntekijäjärjestöjen luottamuksen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola arvioi Sipilän hallituksen menettäneen työntekijäjärjestöjen luottamuksen. Hänen mukaansa hallitusta ohjaa vahva ideologinen näkemys, jossa työntekijä on syyllinen työttömyyteensä ja työntekijän suojana olevat vähimmäisehdot ovat työllistymisen este.
01.05.2018 12:22
Matti Huutola. Kuva: Patrik Lindström

– Rangaistusten lisääminen tai etuuksien leikkaaminen ei ole positiivista ja eteenpäin katsovaa politiikkaa. Se on työttömien syyllistämistä ja rankaisemista, eikä mitään muuta.

Huutola ihmettelee hallituksen jatkuvaa intoa puuttua työttömien ja työntekijöiden turvaan, mikä ei päättynyt aktiivimallin toimeenpanoon vuodenvaihteessa. Kevään kehysriihessä hallitus päätti luopua määräaikaisen työsuhteen perusteista niiden alle 30-vuotiaiden työntekijöiden osalta, jotka ovat olleet työttöminä vähintään kolme kuukautta,

– Eikä sekään riitä. Hallitus haluaa heikentää pienten alle 20 työntekijää olevien yritysten työntekijöiden irtisanomissuojaa. Heikennykset koskettavat pahimmillaan satoja tuhansia työntekijöitä, Huutola huomauttaa.

Matti Huutola ihmettelee, miksi hallitus pyrkii hakemaan syylliset heikkoon talouskasvuun ja työttömyyteen työntekijöistä ja ay-liikkeestä.

– Työntekijät ovat uhrautuneet talousvaikeuksissa kamppailevan Suomen puolesta sopimalla useita maltillisia ja jopa ansioita leikkaavia työehtosopimuksia. Monta ratkaisua on jouduttu tekemään siksi, että pahin mahdollinen ei toteutuisi.

Huutola korostaa, että suomalaisen työelämän ja elinkeinoelämän tulevaisuus voi vain ja ainoastaan perustua sopimuksiin.

– Työelämää koskevat sopimukset tulee neuvotella aidosti työntekijäjärjestöjen, työnantajajärjestöjen ja kulloinkin poliittista valtaapitävän hallituksen kesken. Niiden neuvotteluosapuolten, jotka sitoutuvat ja myös valvovat tehtyjä sopimuksia.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola puhui vappuna Salossa.