SAK:n Eloranta: Aktiivimalli nöyryyttää työnhakijoita ja ennen kaikkea hallitusta itseään

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta toteaa työttömyysturvaa leikkaavan aktiivimallin heikentäneen luottamusta hallitusta kohtaan sopijakumppanina.
05.01.2018 06:35
Jarkko Eloranta. Kuva: Patrik Lindström

– On vaivaannuttavaa katsoa hallituspuolueiden kansanedustajien kiemurtelua työntekijöiden perustellun suuttumuksen edessä. "Kansalaisten palaute on otettava todesta" -tyyppiset lausunnot ovat tyhjää puhetta.

Eloranta ihmettelee, miksi hallituspuolueiden edustajat eivät ottaneet palautetta tosissaan ennen aktiivimallia koskevan lain säätämistä.

– SAK ei osallistunut aktiivimallin valmisteluun, mutta kerroimme useaan otteesen hallitukselle ja mallia valmistelleille virkamiehille sen ongelmista. Myös perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota aktiivimallin puutteisiin. Jos palautetta ei kuunneltu valmisteluvaiheessa, kuinka se nyt yhtäkkiä otettaisiin todesta hallituspuolueiden keskuudessa?

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön puheenjohtaja muistuttaa hallituksen leikanneen työttömyysturvaa jo viime vuoden alussa. Työttömyyspäivärahan enimmäiskeston lyhentäminen 100 päivällä ja muut heikennykset leikkasivat turvaa yhteensä noin 200 miljoonalla eurolla.

Kilpailukykysopimuksen osana hallitus sopi työmarkkinajärjestöjen kanssa, ettei työttömyysturvaan tehdä uusia heikennyksiä.

– Aktiivimallin voimaan saattamisella hallitus rikkoi kilpailukykysopimusta. Kaiken lisäksi hallitus on kaikessa hiljaisuudessa valmistelemassa aktiivimalli kakkosta, joka toisi työttömille uusia karenssiautomaatteja, Jarkko Eloranta toteaa.

Työttömiä uhkaa jo nyt toistakymmentä turvaa leikkavaa karenssia. Hallituksen valmistelema kakkosmalli toisi erikseen seurattavaksi työttömän omatoimisen työnhaun karenssin uhalla ja kasvattaisi entisestään työttömän hallinnollista taakkaa.

– On käsittämätöntä, että hallitus haluaa lisätä työttömien kohtaamaa byrokratiaa. Me olemme esittäneet sen sijaan karenssien yksinkertaistamista, työllistymispalvelujen lisäämistä, työttömän opiskelumahdollisuuksien parantamista ja sovitellun päivärahan kehittämistä töiden vastaanottamisen helpottamiseksi, Eloranta sanoo.

Aktiivimallin kumoamista vaativa kansalaisaloite on kerännyt jo yli 105 000 kannattajaa.

SAK:n hallitus käsittelee aktiivimallia maanantaina 15. tammikuuta.