SAK:n 17-vuotias puheenjohtaja: Perhevapaauudistuksen tuettava tasa-arvoa

Jos 17-vuotias Ronja Holopainen saisi päättää yhden päivän ajan SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan puolesta, edistäisi hän perhevapaauudistusta. Holopainen valtasi puheenjohtajuuden keskiviikkona osana lastenoikeusjärjestö Planin #GirlsTakeover-kampanjaa.
12.10.2017 17:01
SAK
Ronja Holopainen Kuvaaja: Aaro Keipi / Plan International Suomi

– Perhevapaauudistus on positiivinen asia, koska se edistää tasa-arvon toteutumista monin tavoin. Se vaikuttaa työnhakuprosessiin ja naisten palkkaamiseen sekä myös lasten elämään.

– Suurimpana tasa-arvo-ongelmana työelämässä pidän tällä hetkellä määräaikaisuuksien ja osa-aikatöiden kasautumista erityisesti naisille, mihin myös perhevapaiden uudistamisella voisi olla vaikutusta.

Suomen suurimman palkansaajajärjestön johtajuuden vallannut lukiolainen haluaa myös purkaa työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten aloihin.

Keinoja työelämän muuttamiseen Holopainen etsisi tyttöjen ja poikien kannustamisesta.

– Kouluissa tulisi purkaa esimerkiksi tyttöjen matematiikkaan liittyviä pelkoa ja vahvistaa tyttöjen itseluottamusta tiedeaineissa. Pitäisi pohtia myös nykyistä enemmän, millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus antaa tasa-arvon edistämiselle.

”En olisi uskonut, että voisin olla SAK:n puheenjohtaja”

Ronja Holopainen pitää suurena työelämän ongelmana myös naisten mahdollisuuksia edetä johtavaan asemaan – toisaalta ongelmana on lasikattoilmiö, toisaalta naiset eivät myöskään hae johtajaksi yhtä usein kuin miehet.

Tyttöjen ja naisten mahdollisuudet edetä urallaan ovat myös teemana Planin #GirlsTakeover-kampanjassa, jossa tytöt valtaavat yhden päivän ajaksi 600 johtajan paikat 60 maassa.

– Voisi sanoa, että tämä kampanja on jonkin verran muuttanut mielikuviani naisten mahdollisuuksista. En olisi esimerkiksi uskonut, että voisin olla SAK:n puheenjohtaja, Holopainen nauraa.

– Kampanjalla voimme näyttää kaikille Suomessa ja muualla, että on olemassa naispomoja. Se on erityisen tärkeää maissa, joissa naisjohtajat ovat Suomeakin harvinaisempia.

Planin Girls Takeover -kampanjaan osallistuivat keskiviikkona SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan lisäksi muun muassa pääministeri Juha Sipilä ja Kanadan pääministeri Justin Trudeau. Suomessa kampanjaan osallistuivat Elinkeinoelämän keskusliitto, Finlayson, Joensuun kaupunki, Liiga, Kotipizza, Nokia, Opetushallitus, Orion, Plan International Suomi, Supercell ja Yleisradio.