Ranskan työsuhderemontti erottaa uran ja työsuhteen

Ranskalainen työsuhdeuudistus kokoaa kaikki työuran aikana kertyneet oikeudet samaan mappiin, joka seuraa työntekijää eläkeikään asti. Entinen yhteen työsuhteeseen perustunut malli ei enää toimi pätkiksi pirstoutuneilla urapoluilla.
18.05.2017 09:00
SAK
Ratapihatyöntekijät Xavier Bahloul (vas.) ja Matteo Bray eivät ole saaneet työnantajaltaan tietoa henkilökohtaisesta uratilistä.

Ranskan työsuhdelainsäädännön viimeisin remontti lähti ajatuksesta, että työpaikka ei ole enää elinikäinen. Työelämä on muuttunut rakenteellisesti ja kenties pysyvästi. Työura ei tänä päivänä tarkoita pitkää työsuhdetta saman yrityksen palveluksessa.

Rikkonaisten urapolkujen ongelmana on se, että osa työvuosien aikana kertyneistä oikeuksista häviää työsuhteen päättyessä. Siksi esimerkiksi oikeus koulutukseen ja opintovapaaseen on Ranskassa vastedes sidottu työntekijään eikä enää työsuhteeseen. Oikeudet kulkevat nyt työntekijän mukana kuin selkäreppu – aina eläkeikään asti.

Tammikuun alusta lukien työsuhteen myötä karttuvat oikeudet kertyvät työntekijän sähköiselle tillle, jonka kirjainlyhenne on CPA (Compte personnel d’activité). Suomeksi sen voisi kääntää henkilökohtaiseksi uratiliksi. Tilin tilannetta voi seurata internetistä. Jo tammikuun aikana avattiin sata tuhatta koululutustiliä.

Uusi mahdollisuus kouluttamattomille nuorille

Työsuhteen aikana kertyneet koulutusoikeudet voi käyttää myöhemmin seuraavassa työsuhteessa tai vaikka työttömyysaikana. Käytännössä kahdeksan vuotta kestäneen työsuhteen aikana henkilökohtaiselle koulutustilille kertyy 150 tuntia. Tuntien kertyminen loppuu kuitenkin tähän ja ne alkavat karttua uudestaan vasta, kun osa edellisistä on käytetty.

– Tämä on uuden vuosituhannen työsuhdeturva, jonka myötä työntekijä saa koulutuksensa ja uransa suunnittelun omiin käsiinsä. Koulutustilin uudistus antaa toisen mahdollisuuden myös ilman ammattitutkintoa jääneille nuorille, joiden koulutustilin katto on korotettu 400 tuntiin, totesi työministeri Myriam El Khomri tiedotustilaisuudessaan.

Koulutuksen lisäksi työntekijän henkilökohtaiselle tilille kertyy niin sanottua raskaan työn lisää. Kyse pisteistä, jotka oikeuttavat osa-aikatyöhön siirtymiseen täydellä palkalla uran loppumetreillä tai vaihtoehtoisesti eläkeiän aikaistamiseen.

Työn raskaus määritellään kymmenellä kriteerillä, jotka koskevat niin työn luonnetta, työympäristön kuormittavuutta kuin työrytmiä ja työaikoja. Pisteitä kertyy esimerkiksi painavien esineiden käsittelystä, vaikeasta työasennosta sekä altistumisesta tärinälle, melulle, kylmyydelle, kuumuudelle, ilmanpaineelle tai kemiallisille aineille. Raskaan työn määrittelyssä otetaan huomioon lisäksi poikkeavat työajat, vuorotyö ja kuluttava työtahti, joka edellyttää lyhyessä ajassa suoritettavia nopeita liikesarjoja.

Ranskan ammattiliittojen keskusjärjestön CGT :n mukaan henkilökohtainen uratili CPA on askel oikeaan suuntaan, mutta uudistus jää pahasti puolitiehen.

CGT:n johtaja Catherine Perret– CPA ei juuri lisää työntekijän oikeusturvaa. Olisimme toivoneet enemmän konkretiaa. Nyt pitäisi rakentaa kattava järjestelmä joka turvaa työsuhteita, erityisesti nuorille, jotka ovat astumassa työelämään, sanoo keskusjärjestön CGT:n johtaja Catherine Perret.

– Jo aikaisempi järjestelmä mahdollisti koulutuksen, jonka toteutuminen valitettavasti jää usein taloudellisten resurssien puuttuessa puolitiehen.

– Työelämässä tapahtuvan paikkausyrityksen sijaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota alkuperäisen ammattikoulutuksen laatuun ja saatavuuteen, Catherine Perret miettii.

Mikä kehtyskeskustelu?

Ranskalainen työelämä on vanhoillinen eikä hierarkinen esimies–alainen-suhde mitenkään edesauta uudistusten toimeenpanoa. Rautatieasema Gare du Nordin ratapihatyöntekijä Xavier Bahloul on kuullut puhuttavan CPA:sta, mutta ei osaa suoralta kädeltä sanoa, mitä uudistus hänen kohdallaan merkitsee.

Työnantajia on pyydetty tiedottamaan uratiliuudistuksesta. Xavier kuitenkin kertoo, että ei ole koskaan keskustellut yksityisen työnantajansa kanssa koulutuksesta eikä muistakaan uraan liittyvistä asioista.

– Kehityskeskustelu, mikä se semmoinen on? Ei meillä ole tapana käydä mitään keskusteluja. Paitsi jos on moittimista, mies naureskelee.

Xavier Bahloulin toimenkuva täyttää muutamia raskaan työn kriteerejä, joiden perusteella henkilökohtaiselle tilille kertyy pisteitä. Se tulee hänelle kuitenkin täytenä yllätyksenä, kun mies vihdoin päättää sisäänkirjautua uratililleen.

Toistaiseksi uratili ei tunnu Xavieria juuri kiinnostavan.

– Joka vuosi tehdään joitakin uudistuksia. Kuka niitä kaikkia jaksaa seurata, Xavier Bahloul toteaa.

Vieressä nyökyttelee työtoveri Matteo Bray, jolla on samat kokemukset. Molempien mielestä on kuitenkin hyvä, että työn raskaus oikeuttaa työtaakan keventämiseen uran loppuvaiheessa.

Virpi Latva / vapaa toimittaja
Catherine Perret'n kuva: Photosociale