Pomokierrokset ovat poikineet pelkkää hyvää

Pääluottamusmies Niina Ruutinen houkutteli johdon kiertämään säännöllisesti yrityksen toimipisteitä ja tutustumaan työntekijöiden arkeen. Pomot innostuivat ja alkuhämmennyksen jälkeen työntekijätkin tykkäävät toimintatavasta.
14.03.2017 08:00 karhu admin
Niina Ruutinen on kiertänyt työpaikkoja muun muassa uuden toimitusjohtajan kanssa.

– Olen haastanut työnantajan kiertämään kanssani työpaikkoja ja tutustumaan yrityksen työntekijöiden arkeen. Kierroksia on tehty muun muassa uuden toimitusjohtajamme, henkilöstöpäällikön ja liiketoiminnasta vastaavien johtajiemme kanssa.

– Meille on tullut tästä vakiintunut toimintatapa. Hotellimme ovat auki pääsääntöisesti vuoden kaikkina päivinä vuorokaudet läpeensä, joten teemme kierroksia eri vuorokauden aikoina ja kaikkina viikonpäivinä.

– Työpaikkakierroksien asiat vaihtelevat. Joskus keskitymme työvuorolistoihin ja työjärjestelyihin, toisinaan työsuojeluun. Toimitusjohtajamme halusi nähdä työntekijöiden sosiaalitilat. Työntekijöille oli iso juttu, että hän oli niistä kiinnostunut ja piti tärkeänä hyvässä kunnossa olevia ja toimivia tiloja.

– Koen, että toimintatapa lisää työnantajan ymmärrystä työntekijöiden arjesta. Tämä on tilanne, jossa kaikki voittavat. Tutustuminen työpaikkoihin auttaa johtoa kehittämään liiketoimintaa ja parantaa työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia työpaikan asioihin ja omaan työhönsä.

– Johtajat yllättyivät positiivisesti, kun ehdotin kiertämistä. Kukaan ei ole epäröinyt mukaan lähtemistä. Työntekijät olivat aluksi hämillään ja epäilivät, että johtajat tulevat vain kyttäämään.

– Nyt kaikki ovat innoissaan ja pitävät tätä hyvänä juttuna. Työntekijät oikein odottavat koska tulemme työpaikalle, saamme paljon positiivista palautetta. En ilmoita etukäteen tulostamme, jotta tilanne olisi mahdollisimman normaali, kun saavumme paikalle.

– Ihmiset ovat rohkaistuneet ja uskaltavat kertoa ajatuksistaan. Minusta meillä voidaan puhua epäkohdista avoimesti ja reilusti. Ongelmien lisäksi johtajille kerrotaan myös kehittämisehdotuksia.

– Teen tapaamisista joka kerta koosteen, johon kokoan esiin tulleet asiat ja fiilikset. Se menee tiedoksi aina koko johtoryhmälle. Näin asioihin saa tartuttua nopeammin ja ne lähtevät etenemään.

– Kiertäminen on poikinut meillä monenlaista hyvää – en löydä siitä etsimälläkään mitään negatiivista.

Pirjo Pajunen

Niina Ruutinen, PAM, edustaa noin 850 Sokotel Oy:n työntekijää