Näin sen tein: Yhteys omistajaan kannatti

Moventas Gears Oy:n metalliliittolaisten pääluottamusmies Janne Rummakko toteaa, että joskus kannattaa turvautua hieman poikkeuksellisiinkin keinoihin ja ottaa vaikka yhteyttä omistajiin.
11.06.2013 07:30 karhu admin
Janne Rummakko on Jyväskylän/Karkkilan Moventas Gears Oy:n 300 metalliliittolaisen pääluottamusmies

”Meille ilmoitettiin toinen tammikuuta, että nyt alkavat yt-neuvottelut. Tarkoituksena oli lomauttaa koko henkilökunta. Juuri ennen joulua oli puhuttu, ettei mitään yt-neuvotteluja ole tulossa, koska töitä on tuotannossa paljon.

Ajattelin, että ei voi olla totta! Töitä on ihan kamalasti ja ylitöitä tehdään. Jos vielä lomautetaan, niin asiakkaat jäävät ilman tuotteita. Ei sekään ole hyvää mainosta.

Toki yrityksellä ei mene hyvin, mutta tilannetta ei varmaankaan paranna se, että tilaukset myöhästyvät lomautusten vuoksi.

Lisäksi kun on yyteet, niin porukka ei ole kauhean innostunut joustamaan, joten sekin vielä hidasti tuotantoa.

Sitten meille tarjottiin 2–12 viikon lomautuksia koko henkilökunnalle. Tämä oli yt-neuvottelujen tuomio. Itsestäni ainakin tuntui, että päätös oli tehty jo ennen neuvottelujen alkua. Meillä ei ollut mitään vaikutusmahdollisuuksia neuvotteluissa. Jos kaikki olisivat vähintään kaksi viikkoa pois töistä, niin meidän mielestämme tuotannon kanssa oltaisiin liemessä.

Ajattelin ja puhuinkin, että tietääköhän yrityksen omistaja, mitä täällä tapahtuu. Sitten toisten luottamismiesten kannustamana helmikuun alussa lähetin Skotlantiin sähköpostiviestin omistajalle.

Ei mennyt kuin puoli tuntia, niin sihteeri soitti, että omistaja haluaa tavata minut henkilökohtaisesti. Tapaaminen järjestyikin seuraavalle viikolle Hilton hotellissa Helsinki-Vantaan lentokentällä, jonne Clyde Blowersin pääomistaja Jim McColl pölähti omalla lenskarilla. Siinä juteltiin tunnin verran. Minulla oli liitosta tulkki apuna, kun en ole ihan varma alan sanastosta.

Kerroin näkemykseni yrityksen tilanteesta ja kävi ilmi, että omistajalle oli välitetty hieman vaillinaista tietoa esimerkiksi Suomen lomautusjärjestelmästä. Jimillä oli käsitys, että byrokratia vie useamman kuukauden. Kerroin senkin, että muuten niin sitoutunut porukka ei tietenkään jousta, kun lomautusvaroitukset ovat päällä. Kerroin myös, että Karkkilan toimintojen lopettaminen ei mennyt ihan mallikkaasti. Tehtaan siirto Jyväskylään ei käynyt ihan kädenkäänteessä, minkä vuoksi olemme hiukan jättämässä. Jimille oli kerrottu, että siirto oli onnistunut, mutta tuotannossa oli isoja ongelmia siirron takia.

Keskustelu oli hyvä ja toi lisätietoa varmasti meille molemmille. Jim oli otettu, että olin uskaltanut kirjoittaa hänelle. Kuulemma kukaan aikaisemmin ei ole kirjoittanut hänelle suoraan. Hän tahtoi, että yhteistyö sujuu jatkossakin ja jos tulee ylipääsemättömiä ongelmia, niin käski ottaa yhteyttä.

Tapaamisemme kesti tunnin verran. Eikä mennyt kuin 2 viikkoa, kun lomautukset peruttiin työntekijäpuolen osalta.

Joskus kannattaa turvautua hieman poikkeuksellisiinkin keinoihin ja tässä tapauksessa se kannatti.”

Aino Pietarinen

Oikaisu / täsmennys

"Jutussa saa kuvan, että omistaja perui lomautukset, mutta todellisuudessa yrityksen johto teki lomautusten peruutuspäätöksen. Ei siis omistaja. Tapaamisella ja lomautusvaroituksen peruuttamisella ei ollut suoraa yhteyttä."

Janne Rummakko, pääluottamusmies