Myytinmurtaja: Ajaako ay-liike vain vakituisten työntekijöiden asiaa?

Puolustaako SAK vain saavutettuja etuja ja jo valmiiksi hyväosaisten työntekijöiden asemaa? SAK:n työehtoasiantuntija Ismo Kokko vastaa.
16.01.2018 07:00
Metallitalo. Kuvaaja Antti-Aimo Koivisto / Lehtikuva

Väite 1: Ay-liike ajaa vain jo valmiiksi hyväosaisten työntekijöiden asemaa.

– Kuulen tuota melkein päivittäin. Minusta kyse on kuitenkin mielikuvasta, joka hyödyttää niitä, jotka eivät haluaisi työntekijöiden järjestäytyvän.

– Ensinnäkään SAK:lainen työntekijä ei ole yhteiskunnan hyväosainen. Palvelusektorilla palkat lähtevät 1 400–1 500 eurosta kuussa, kun suomalaisten keskipalkka on yli 3 300 euroa kuukaudessa. Valtaosa jäsenistämme jää paljon sen alle. Ovatko he hyväosaisia? Eivät. Monet eivät enää pysty elättämään itseään, vaikka käyvät töissä.

Väite 2: Ay-liike puolustaa vain saavutettuja etuja.

– Olemme joutuneet sanomaan moneen asiaan ei, sillä nykyhallitus on leikannut yhteiskunnan heikompiosaisilta sekä erityisesti palkansaajilta.

– Olemme yrittäneet pitää kiinni siitä, ettei palkansaajilta vain vietäisi asioita, vaan vastaavasti työelämää myös kehitettäisiin. Saavutetut edut eivät tänä maailmanaikana ole ikuisia ja kiveenhakattuja, vaan vaativat tiukkaa puolustamista. Mutta on totta, että meillä pitäisi olla ennemmän myös omia avauksia.

Väite 3: SAK ei edistä työttömien asiaa.

– SAK ajaa kaikkien suomalaisten palkansaajien asiaa, myös työttömien. Työttömyys kuuluu teemoihin, joiden kanssa painimme jatkuvasti ja joihin otamme säännöllisesti kantaa.

– SAK on ollut harvoja tahoja, jotka ovat aktiivisesti sanoneet ei työttömyysturvan leikkaamiselle. Olemme yrittäneet edistää työllistämispalveluita, vaatineet tukea työnhakuun, koulutusta, valmentamista ja muutenkin aktiivisuutta rankaisujen sijaan. Tällä hetkellä työttömille tuntuu olevan tarjolla vain vahtimista sekä tuen ja palkkojen leikkaamista.

Väite 4: Ay-liike ei tunnista epätyypillisiä työsuhteita.

– Olemme tehneet paljon silpputyötä tekevien eteen ja pitäneet heidän asioitaan esillä. Alustatyö on ollut esillä esimerkiksi Mahdollisuuksien aika –hankkeessamme.

– Viime aikoina olemme muun muassa ajaneet nollatuntisopimuksella työskentelevien asiaa. Sitä teki esimerkiksi Operaatio Vakiduuni. Tuimme vahvasti nollatuntisopimukset kieltävää kansalaisaloitetta, sillä nollatuntisopimukset eivät takaa lainkaan vähimmäistyöaikaa ja ne tekevät työelämästä epävarmaa.

– Näyttää siltä, että työmarkkinat ovat jakautumassa kahtia, sitä ei voi kieltää. Ammattiyhdistysliikkeen on ilman muuta otettava tämä vakavasti ja tarjottava vastauksia esimerkiksi alustatyön ongelmiin.

Väite 5: SAK ajaa hyväpalkkaisten paperityömiesten, ei naisvaltaisen alojen asiaa.

– Paperityöntekijöitä on noin 10 000 ja ahtaajia 3 000, mutta aina heidät otetaan esiin. Kyseessä on minimaalinen ryhmä vaikkapa vuokratyöläisiin nähden.

– Jos paperityöntekijät ovat saaneet neuvotelluksi itselleen hyvät työsuhteen ehdot, miksi heitä pitäisi siitä syyllistää? Heidän palkastaan säästynyt raha ei menisi pienituloisille kaupan työntekijöille, vaan paperiyhtiöiden osinkoihin.

– Sen sijaan voi sanoa, jos paperiyhtiöt maksaisivat enemmän veroa Suomeen, siitä voisi moni pienituloinen kuntatyöntekijäkin hyötyä.

– Sukupuolten tasa-arvo on ollut ay-liikkeen asialistalla alusta lähtien ja se on siellä edelleen.

Veera Luoma-aho / toimitus