Matti Huutola: Tammikuun kihlauksen tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia

SAK:n hallituksen puheenjohtaja Matti Huutola toivoo tammikuun kihlauksen tavoitteiden ohjaavan edelleen poliittisten päättäjien ja etujärjestöjen toimintaa.
10.05.2018 15:00
SAK
Matti Huutola. Kuva: Patrik Lindström

Vuonna 1940 solmitussa tammikuun kihlauksessa työnantajien ja työntekijöiden edustajat sitoutuivat luottamuksellisesti neuvottelemaan kaikista toimialallaan esiintyvistä kysymyksistä. Huutolan mukaan kihlaus on osoitus ammattiyhdistysliikkeen merkittävästä roolista yhteiskuntarauhan ja sovun aikaansaamisessa.

– Vuosikymmeniä on Suomea kehitetty sopimisen ja luottamuksen hengessä. Työmarkkinasopimukset ovatkin johtaneet siihen, että olemme nousseet yhdestä maailman köyhimmistä maista maailman rikkaiden maiden joukkoon.

Hennala 1918 -pääjuhlaan Lahdessa torstaina osallistunut Matti Huutola korosti puheessaan sisällissodan ja muiden historiamme synkimpien hetkien muistuttavan meitä sovinnon, luottamuksen ja yhteiskuntasovun merkityksestä.

– Nyt on jo aika jättää sanat "punikki" ja "lahtari" historian tutkijoille sekä kulttuurin tekijöille. Suomi ja sen kansalaiset tarvitsevat luottamukseen perustuvaa sopimusyhteiskuntaa.

Hennala 1918 -tapahtumassa käsittellään vuoden 1918 sisällissodan tapahtumia. Punaisten antauduttua Lahdessa 1. toukokuuta 1918 Fellmanin kartanon mailla sijainneeseen Hennalan vankileiriin sijoitettiin kymmeniä tuhansia punavankeja. Leirillä teloitettiin tai kuoli nälkään ja tauteihin 1200–1300 vankia.