Macron runnoo Ranskassa paikallista sopimista eteenpäin – Työaikaa pidennettävä ilman vastaavaa palkankorotusta

Presidentti Emmanuel Macronin ajama kiistelty uusi työlaki laventaa paikallisen sopimisen mahdollisuuksia merkittävästi. Autoteollisuuden jättiyhtiö PSA vetoaa lakiin ja pakottaa työntekijöitään sopimaan paikallisesti työajan pidennyksestä irtisanomisen uhalla.
28.05.2018 10:47
Ranskan ammattiliitot vastustivat viime syksynä näkyvästi Macronin ehdottamia työlain muutoksia. Nyt nähdään käytännössä, mihin uudistus johtaa. Kuva Virpi Latva.

Ranskassa on nyt koettu käytännössä, mitä uuden työlain sallima asioista sopiminen paikallisesti yhtiön johdon ja työntekijöiden kesken tarkoittaa. Maailman kymmenenneksi suurin autoteollisuuden konserni  PSA on ehdottanut autojen varaosia valmistavan Vesoulin tehtaan henkilöstölle työajan lisäämistä 7,8 prosentilla niin että palkka nousee vain 2,8 prosenttia. Lisäksi osa työntekijiöstä irtisanottaisiin. Irtisanotuiksi ovat joutumassa erityisesti ne, jotka eivät kannata työajan lisäystä.

Työlain uudistamisen perusajatus on paikallisen sopimisen laventaminen niin, että asioista voidaan sopia yrityksissä ohi lain määräysten ja ammattiliittojen. PSA on ehdottanut vaikeuksissa olevan tehtaansa työntekijöille 35-tuntisen työviikon pidentämistä.

– Tämä on ensimmäinen kerta kun suuryritys käyttää hyväkseen uutta työlakia hyökätäkseen 35-tuntista työviikkoa vastaan. Me liitossa uskomme, että jos Vesoulissa annetaan esityksen mennä läpi, yhtiö laajentaa työajan pidennyksen pian koko konserniin, sanoo ammattiliitto CGT:n paikallinen edustaja Cédric Fisher.

Ranska otti ensimmäisenä Euroopan maana käyttöön 35-tuntisen työviikon vuonna 2000. Uudistuksen tavoitteena oli parantaa työllisyyttä.

Jos et suostu niin saat kenkää

PSA:n (entinen Peugeot-Citroën) palkkalistoilla on 200 000 tytöntekijää, joista puolet Ranskassa. Vesoulin varaosatehtaan 2 400 työntekijää ovat jo venyneet runsaisiin ylitöihin ja työskentelyyn kansallisina vapaapäivinä.

Yhtiö perustelee uusia vaatimuksiaan kilpailukyvyn parantamisella. Uuden työlain mukaan työnantaja voi muttaa työaikaa, työntekijän maantieteellistä sijaintia ja työtehtäviä myös tilanteessa, jossa yritys ei ole taloudellisissa vaikeuksissa. Vesoulin tehdas on Ranskan merkittävin varaosien valmistaja. Yhtiön johdon mukaan kansainvälinen kilpailu on koventunut niin paljon, että työntekijöiltä vaaditaan nyt lisää joustoja.

– Työtä teetetään yhä enemmän alihankkijoilla. Tehtaan työntekijät ovat eläneet kuluneen vuoden jatkuvassa työpaikkansa menetttämisen pelossa. Nyt työntekijöille on tehty selväksi, että ne jotka eivät suostu yhtiön johdon ehdotukseen saavat kenkää, Cédric Fisher kuvailee paikallista sopimista.

Ammattiliiton kanta kiistaan on selvä. Jos työaikaa lisätään, ilmaisiin työtunteihin ei tule suostua vaan palkan pitää nousta samassa suhteessa. Toistaiseksi lakkorintama on pitänyt. Työntekijät tietävät, että tehtaan kohtalo on vaakalaudalla ja vaikka sopimukseen päästäisiin, kyseessä on vain muutaman vuoden lisäaika.

Virpi Latva, Pariisi