Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonta: Kysymykset tuplaantuivat – Palvelu jatkaa vähintään vuoden loppuun

SAK:n Maahanmuuttajien työsuhdeneuvontaan tulleiden yhteydenottojen määrä on kaksinkertaistunut palvelun toisen vuoden aikana.
05.07.2018 10:54
SAK

Vuoden 2016 maaliskuussa avattuun maksuttomaan palveluun yhteyttä ottaneista ulkomaalaistaustaisista työntekijöistä noin joka toinen työskenteli palvelualalla. Useampi kuin joka viides kysyi kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksesta, 18 prosenttia matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan työehtosopimuksesta, 8 prosenttia kaupan alan ja 3 prosenttia yksityisten sosiaalipalveluiden alan sopimuksesta.

Joka kymmenes maksutonta juridista neuvontaa pyytänyt työskenteli toimihenkilönä ICT-alalla. Yhteyttä ottaneista rakennusalalla työskenteli kymmenen prosenttia ja teknologiateollisuudessa 7 prosenttia.

− Palvelualan yleisyyttä selittää, että ulkomaalaistaustaiset työntekijät saavat usein heidän ensimmäisen työpaikkansa Suomessa palvelualoilta. Palveluala korostui myös neuvontamme ensimmäisenä vuonna, Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnan lakimies Sari-Anne Salminen toteaa.

− Ongelmia syntyy helpommin, jos ulkomaalaistaustainen työntekijä ei osaa vielä suomen kieltä kunnolla. Yhteydenottajistamme valtaosa eli noin 95 prosenttia kysyy neuvoja englanniksi.

Noin joka toinen yhteydenottajista oli kotoisin Euroopasta − eniten yhteyttä ottivat venäläiset, puolalaiset ja virolaiset. Toiseksi eniten palveluun ottivat yhteyttä aasialaiset, joita yhteydenottajista oli noin 40 prosenttia.

− Eurooppalaisia askarruttivat useimmiten palkka-asiat ja palkkasaatavat, kun taas Aasiasta ja Afrikasta kotoisin olevat kysyivät usein oleskelulupaan liittyviä asioita, Salminen kertoo.

Palkasta kysyi noin joka neljäs palveluun yhteyttä ottanut. Työsuhteen päättämisestä kysyi 14 prosenttia ja työsopimuksesta 13 prosenttia yhteydenottajista.

SAK jatkaa palvelua ainakin vuoden loppuun

Euroopan sosiaalirahaston rahoitus hankkeelle loppuu elokuussa, mutta sen jälkeen SAK jatkaa kaikille avointa neuvontapalvelua vuoden 2018 loppuun omalla rahoituksellaan.

– Jotta maahanmuuttajien alku työelämässä ei jumiutuisi väärinkäsityksiin, tarvitsevat he palvelumme kaltaista maksutonta juridista työelämäneuvontaa. Etsimme tällä hetkellä rahoitusta, jotta voisimme saada palvelusta pysyvän ja jatkaa sitä myös ensi vuonna.

Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonta on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa ja Helsingin kaupungin hallinnoimaa Töissä Suomessa -hanketta. SAK:n ja Helsingin kaupungin lisäksi mukana hankkeessa ovat Espoon ja Vantaan kaupungit, Uudenmaan liitto, Uudenmaan TE-toimisto, Uudenmaan ELY-keskus, Helsingin seudun kauppakamari ja monikulttuurijärjestöjen verkosto Moniheli.

Hankkeen kustannuksiin ovat osallistuneet myös Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Maahanmuuttajien työsuhdeneuvonnan palvelut näkyvät myös kansainvälisiä työntekijöitä ja heitä työllistäviä työnantajia palvelevan International House Helsingin palveluissa.