Kysely: Kesätyöpaikkoja yhä useammalle nuorelle – talouden virkistyminen näkyy nuorten kukkarossa

SAK:laiset alat palkkaavat kesätyöntekijöitä hieman enemmän tänä kesänä kuin viime vuonna. Työpaikoista melkein kolme neljästä eli 74 prosenttia työllistää SAK:n luottamushenkilöiden mukaan kesätyöntekijöitä tänä vuonna.
21.05.2018 07:02
Kuva: Gorilla.

Kesätöiden määrä kasvoi merkittävästi jo viime kesänä, jolloin 72 prosenttia SAK:n luottamushenkilöpaneeliin vastanneista kertoi työpaikkansa palkkaavan kesätyöntekijöitä. Toissa vuonna työpaikoista vain 64 prosenttia aikoi työllistää nuoria kesätöihin.

– Taloudellinen noususuhdanne vaikuttaa myös nuorten kesätöiden saantiin. Hyvä tilanne näkyy erityisesti teollisuuden työpaikoilla, joista kesätyöntekijöitä palkkaa 76 prosenttia. Viime vuonna eniten kesätyöntekijöitä palkkasi julkinen ala, koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija Kirsi Rasinaho kertoo.

Joka viides SAK:laisesta työpaikasta palkkaa nuoria myös Tutustu työelämään ja tienaa -mallin kautta. Harjoittelu on suunnattu peruskoululaisille, kymppiluokkalaisille, lukiolaisille ja valmentavassa koulutuksessa oleville.

Eniten harjoittelujaksoille työllistää tänä kesänä yksityinen palveluala, josta melkein joka kolmas työpaikka palkkaa tänä kesänä nuoria mallin kautta.

– Toivomme yritysten palkkaavan aiempaa useammin nuoria myös tämän mallin kautta. Nuoret pääsevät tutustumaan työelämään juuri oikealla hetkellä, kun he suunnittelevat peruskoulun jälkeisiä koulutusvalintojaan, Rasinaho huomauttaa.

– Kesätyö on yritykselle hyvä väylä löytää uusia työntekijöitä. Tutustu työelämään ja tienaa –mallissa yritykset ehtivät vaikuttamaan myös työntekijän koulutusvalintoihin.

Koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija Kirsi Rasinaho muistuttaa työpaikkoja perehdyttämään riittävästi kesätyöntekijää työtehtäviin.

Parantamista löytyy SAK:n kyselyn mukaan etenkin pienimmiltä työpaikoilta, joista suunnitelmallisen perehdytyksen tekee 60 prosenttia, kun suurimmista työpaikoista näin tekee 83 prosenttia.

– Joka kesä nuorille sattuu työtapaturmia, jotka he olisivat voineet välttää, jos he olisivat saaneet työtehtäviinsä riittävän perehdytyksen. Suunnitelmallinen perehdyttäminen vähentää työtapaturmien lisäksi virheiden määrää.

– Asianmukainen perehdytys on jokaisen kesätyöntekijän oikeus. Riittävä opastus, kirjallinen työsopimus ja ajallaan annettu työtodistus antavat nuorelle kokemuksen reilusta työelämästä.

Lue lisää SAK:n luottamushenkilöpaneelin tuloksista.