Keskusjärjestöt yhdistyvät Tanskassa 1,5 miljoonan jäsenen suurliitoksi

Tanskalaiset keskusjärjestöt LO ja FTF liittyvät yhteen. Uusi 1,5 miljoonan jäsenen keskusjärjestö aloittaa toimintansa vuoden 2019 alusta.
16.04.2018 15:02
LO:n ja FTF:n yhdistymistä on valmisteltu jo muutamia vuosia. Kuva Tanskan LO.

Järjestöjen ylimääräiset liittokokoukset päättivät sulautumisesta viime viikolla. Esitys sai selvän tuen: LO:n 400 kokousedustajasta vain 10 vastusti yhdistymistä, lähinnä julkista alaa ja toimihenkilöitä edustavan FTF:n kokouksen 233 edustajasta 71,4 prosenttia äänesti kyllä.

– Tämä on historiallinen päivä Tanskan ammattiyhdistysliikkeelle. Olemme ay-liikkeessä yksimielisiä siitä, että yhdessä olemme vahvempia. Uusi 1,5 miljoonan palkansaajan keskusjärjestö vahvistaa palkansaajien poliittista vaikutusvaltaa ja neuvotteluvoimaa työehtosopimuksista, sanoo uuden järjestön puheenjohtaksi valittu Lizette Risgaard. Hän on tätä nykyä LO:n puheenjohtaja.

Vielä nimeä vailla olevan uuden keskusjärjestön ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin FTF:n puheenjohtaja Bente Sorgenfrey.

– Työmarkkinoilla tapahtuu nyt paljon, ja Tanskan palkansaajilla on tarve vahvalle ja kuuluvalle yhteiselle äänelle, Sorgenfrey sanoo.

Epäilykset haihtuivat

Yhdistymisen tiellä oli monia selvitettäviä kysymyksiä. Keskeisiksi nousivat järjestön rakenne, talous ja poliittinen toiminta.

Pienissä liitoissa pohdittiin oman vaikutusvallan kapenemista suuressa järjestössä. Se ei lopulta noussut esteeksi jäsenyydelle. Uusi keskusjärjestö lupasi selkeästi matalammat jäsenmaksut kuin nykyisissä keskusjärjestöissä, mutta tämän onnistumista osin epäiltiin.

Uusi keskusjärjestö on puoluepoliittisesti sitoutumaton. Se lupaa toimia laajalla poliittisella pohjalla. Se voi solmia eri puolueiden kanssa yksittäisiä sopimuksia tai strategisia liittoumia sen mukaan, mikä parhaiten edistää palkansaajien etuja.

Hanketta valmisteltiin useita vuosia ja määrätietoisemmin vuodesta 2015. Aluksi LO:n suurin jäsenliitto, 300 000 jäsenen 3F vastusti ajatusta. Se sai kuitenkin uuden järjestön sääntöihin toivomiaan muutoksia ja kääntyi yhdistymisen kannalle.

FTF-liitoista hanketta vastustivat muun muassa pankkitoimihenkilöiden Finansforbundet ja toimintaterapeuttien liitto. Edellinen sanoo yhä harkitsevansa uuteen keskusjärjestöön liittymistä, jälkimmäinen liittyy mukaan.

LO:ssa on 18 jäsenliittoa, joissa on yhteensä noin miljoona jäsentä. Heistä 800 000 on työelämässä. FTF koostuu 75 liitosta, joissa on yhteensä 450 000 jäsentä. Heistä työelämässä on 350 000, lähinnä julkisella sektorilla.

Maan kolmas keskusjärjestö, akateemisesti koulutettuja edustava keskusjärjestö AC jatkaa toimintaansa kuten aiemmin.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja