”Juristeille yhä enemmän tarvetta”

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö osallistuu Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan työoikeuden professuurin rahoittamiseen. SAK:n päälakimies Timo Koskinen vastaa kolmeen kysymykseen työoikeuden professuurista.
17.10.2017 10:00
SAK
SAK:n päälakimies Timo Koskinen. Kuvaaja Patrik Lindström/SAK

Miksi SAK rahoittaa työoikeuden professuuria?

- Kyseessä on win-win-tilanne - kaikki voittavat, työoikeuden osaajien väheneminen ei ole kenenkään intressissä.

- Tämä on myös edunvalvontakysymys. Varsinkin jos paikallinen sopiminen saa enemmän jalansijaa, tulee työoikeuden osaajille yhä enemmän tarvetta.  Ilman työoikeuden osaajia ei yksinkertaisesti pärjätä tulevaisuudessa.

- Toiseksi, perinteisesti hyvin toimiva kolmikantayhteistyö on edellyttänyt, että voidaan kääntyä tarvittaessa työoikeuden asiantuntijoiden puoleen.

- Lisäksi hanke tiivistää yhteyksiä ammattiyhdistysliikkeen ja yliopiston välillä. On perusteltua olla huolissaan työoikeuden asemasta yliopistoissa - se on heikentynyt. Työelämän murros edellyttää yliopistoihin lisää tutkijoita ja tutkimusta, jotta työoikeuteen erikoistuneiden juristien kysyntään voidaan vastata.

Milloin professuuri aloittaa ja mitä se maksaa?

- Tarkoitus on aloittaa ensi vuoden aikana. Ammattilitot osallistuivat kustannuksiin jäsenmäärään suhteutettuna. Suurimmat jäsenliittomme PAM, JHL ja Teollisuusliitto sekä keskusjärjestö SAK maksoivat kukin 15 000 euroa. Tämän lisäksi on muun muassa yksityishenkilöitä, jotka ovat tehneet huomattavia lahjoituksia.

Miksi sinä innostuit aikoinasi työoikeudesta?

- Minulle se jotenkin vain loksahti paikalleen opiskeluaikoina. Työoikeus on maanläheisempää kuin monet muut oikeuden alat. Siinä ollaan tekemisissä perusasioiden; ihmisten arjen kanssa. Sellainen humaani perusvire on läsnä ja usein tuntuu siltä, että ollaan heikomman puolella.

Johannes Waris