ILO antoi Qatarille vuoden aikaa lopettaa pakkotyö

Qatarilla on vuosi aikaa parantaa 1,5 miljoonan siirtotyöläisensä oloja ennen kansainvälisiä jatkotoimia, päätti Kansainvälisen työjärjestön ILO:n hallintoneuvosto maaliskuussa. Järjestö pitää maan käytäntöjä pakkotyötä muistuttavina.
07.04.2016 13:52
Rakennustyömaa Qatarin Dohassa

Helmikuussa ILO:n kolmikantainen valtuuskunta vieraili Qatarissa johtajanaan Japanin Geneven YK-suurlähettiläs Misako Kaji. Heidän raporttinsa on karua luettavaa.

Valtuuskunta vieraili useissa työ- ja majapaikoissa. Sailiyan majoituskeskuksessa asuu tuhansia työläisiä Filippiineiltä ja Nepalista. Useimmat asuivat pienissä 10–12 hengen huoneissa vailla keittiötä ja saniteettitiloja.

Työntekijät kertoivat, että palkkojen maksamattomuus on yleistä, eikä kotiin voi palata koska passi on työnantajalla. Monilla siirtotyöläisillä ei ole henkilökorttia eivätkä he saa terveyspalveluja.

Vaikka siirtotyöläisten passien takavarikoiminen on ollut laitonta vuodesta 2009, se on ILO:n mukaan yhä järjestelmällistä.

Työntekijöiden oikeusistuimille tekemien valitusten käsittely kestää hyvin pitkään. Vaikka oikeus jotakin päättää, työnantaja ei välttämättä päätöstä noudata.

Todellisia muutoksia tapahduttava

Kansainvälisen kampanjoinnin vuoksi Qatar lakkauttaa ensi joulukuussa pahamaineisen kafala-järjestelmän. Se sitoo työntekijän vain yhteen työnantajaan eikä salli hänen poistua maasta ilman tämän lupaa.

Uusi laki sallii teoriassa työpaikan vaihtamisen tietyin ehdoin. Maastapoistumisluvan antaisi jatkossa maan hallinto, ei työnantaja.

ILO:n valtuuskunta toteaa kuitenkin, että se ei pysty arvioimaan muutoksen tosiallista vaikutusta. Laki rajoittaa edelleen työntekijän oikeuksia eikä kata kotitalouksissa tehtävää työtä.

Ellei edistystä tapahdu, ILO voi aloittaa vuoden päästä virallisen selvityksen Qatarissa. ILO on selvittänyt pakkotyötä vain neljä kertaa aiemmin: Liberiaa ja Portugalin siirtomaahallintoa tutkittiin 1960-luvulla, vuonna 1983 selvitettiin haitilaisten sokeriplantaasien työläisten kohtelua Dominikaanisessa tasavallassa ja 1998 Myanmarin tilannetta.

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestön ITUC:n pääsihteeri Sharan Burrow vaatii Qataria lopettamaan nykyaikaisen orjuuden. Burrow huomauttaa maalla olevan siihen taloudelliset mahdollisuudet.

– ILO:n uuden päätöksen tulisi vauhdittaa Qatarin hallitusta ymmärtämään, että maailma vakuuttuu vain todellisesta muutoksesta, ei suhdetoimintaharjoituksista.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja