Ay-liike opastaa työpaikkoja kohti kestävää kehitystä

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava valmistelevat kestävän kehityksen koulutuspaketin ammattiliittojen käyttöön. Paketissa kerrotaan, miten työpaikan toimintatapoja voidaan muuttaa ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävämpään suuntaan.
25.06.2014 09:36
Uutiset Työelämä
Pia Björkbacka

Järjestöt pitävät myös kestävän kehityksen tietoiskuja ammattiliittojen kouluttajille ja muulle henkilöstölle. SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka toivoo, että koulutusta voidaan järjestää laajemmallekin kohderyhmälle.

– Tavoitteena on, että jatkossa työpaikkojen luottamushenkilöt ja muut työntekijät osaavat arvioida yrityksen ja omien toimintatapojensa vaikutuksia muun muassa työpaikan hiilipäästöihin sekä energian ja veden kulutukseen. Koulutuksessa on tarkoitus käsitellä myös toimien taloudellisia vaikutuksia.

Kestävän kehityksen koulutuspaketti valmistellaan kaksivuotisena hankkeena, jossa ovat SAK:n, STTK:n ja Akavan lisäksi mukana Työväen Sivistysliitto ja TJS Opintokeskus. Hanke liittyy valtioneuvoston kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseen, jossa valtionhallinto, järjestöt, yhteisöt, yritykset ja yksityishenkilöt sitoutuvat erilaisiin toimiin hyvän elämän mahdollistamiseksi nyt ja tulevaisuudessa.