Aktiivimallin leikkuri kohtelee rankimmin ikääntyviä työttömiä – SAK:laiset työttömyyskassat: Vain 13 prosenttia ikääntyvistä täyttänyt aktiivisuusehdon

03.07.2018 14:15
Kuvituskuva. Kuva: Patrik Lindström

SAK:laisista työttömyyskassoista huhti- ja toukokuussa kerätyt tiedot vahvistavat käsitystä siitä, että mahdollisuudet täyttää aktiivimalli ykkösen ehdot vaihtelevat suuresti iästä ja ammattialasta riippuen.

SAK:n sosiaaliasioiden päällikkö Pirjo Väänänen on erityisen huolissaan ikääntyvistä työttömistä, joista vain 13 prosenttia on työttömyyskassojen tietojen mukaan kyennyt täyttämään aktiivisuusehdon.

– Näyttääkin siltä, että ikääntyville työttömille aktiivimallista on tulossa pysyvä työttömyysturvan leikkuri.

Tiedot aktiivimallin toteutumisesta ovat muiltakin osin karuja. Yli puolet (54 prosenttia) aktiivimallitarkastelun piirissä olleista SAK:laisista ansiopäivärahaa saavista työttömistä on joutunut 4,65 prosentin suuruisen leikkurin kohteeksi.

Kerätyt tiedot perustuvat alustaviin, kahdeksan SAK:laisen työttömyyskassan alkuvuonna keräämiin tietoihin. Kassojen tiedot tarkentuvat alkusyksystä.

SAK on alusta saakka vastustanut aktiivimallia, koska se kohtelee työttömiä hyvin eri tavoin. Työttömyyskassoilta saadut tiedot vahvistavat tätä käsitystä.

Aktiivimallin leikkurin kohdistuminen ikääntyviin työttömiin näkyy myös Kelan tilastoissa. Kela maksoi alennettua työttömyysetuutta toukokuussa 86 000 henkilölle. Heistä 37 prosenttia oli 50 vuotta täyttäneitä. Kaikista Kelan työttömyysetuuksien saajista yli 50-vuotiaita on 27 prosenttia.

SAK:n aloilla leikkurin vaikutuksissa ei ole tapahtunut suurta muutosta aiemmin julkaistuihin arvioihin nähden. Palvelualoilla aktiivisuusehto on täyttynyt huomattavasti muita aloja paremmin. Monet PAMin työttömyyskassan jäsenistä tekevät osa-aikaista työtä ja saavat soviteltua päivärahaa täyttäen näin myös aktiivisuusehdon.

SAK:n jäsenliitoissa heikoin tilanne näyttäisi olevan teollisuuden eri aloilla, kuljetuksessa sekä julkisten ja hyvinvointialojen työttömillä.

– Monilla aloilla keikkatyötä ei juurikaan ole tarjolla. Ansiopäivärahaa saavien aktiivisuusehto täyttyy pääosin työkeikkojen kautta. Palveluja sen sijaan näytetään tarjoavan pääosin vasta kun työttömyys pitkittyy, Pirjo Väänänen huomauttaa.