Esitykset vuoden 2019 tuloveroasteikosta ja tuloverolain sekä perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamisesta

SAK:n lausunto valtiovarainministeriölle
17.08.2018 14:28

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vuoden 2019 tuloveroasteikosta ja laeiksi tuloverolain sekä perintö- ja lahjaverolain 7 a §:n muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
valtiovarainministerio@vm.fi

Lausuntopyyntönne 25.6.2018, VM099:00/2018

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan työsuhdeasunnon enimmäismäärän korottamista (250 eurosta 450 euroon kuukaudessa). SAK pitää työasuntovähennyksen enimmäismäärän korottamista hyvänä, koska korotuksella tuetaan työvoiman liikkuvuutta.

Perintö- ja lahjaveroa ehdotetaan muutettavaksi siten, että perintöveroa suoritettaisiin vapaaehtoiseen yksilölliseen eläkevakuututukseen liittyvän kuolemanvaravakuutuksen perusteella saadusta vakuutuskorvauksesta. Muutoksella vapaaehtoinen yksilöllinen eläkevakuutus palautettaisiin vuoden 2010 uudistuksessa toteutettuun asemaan pitkäaikaissäästämissopimukseen verrattuna. SAK pitää ehdotusta hyvänä.

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan myös vapaaehtoistyöntekijöille maksettavien verovapaiden kilometrikorvausten enimmäismäärää korotettavaksi 2000 eurosta 3000 euroon. Lisäksi ehdotetaan verovapaiden matkakustannusten korvausten soveltamisalaa laajennettavaksi muun muassa valtiolta, kunnilta ja seurakunnilta saatuja matkakustannusten korvauksia.

Verovapaan kilometrikorvauksen enimmäismäärän korottamisesta

SAK pitää vapaaehtoistyöntekijän verovapaiden kilometrikorvausten enimmäismäärän korottamista 3000 euroon vuodessa jonkin verran ylimitoitettuna. Raja on ollut 2000 euroa vuodesta 2001 lähtien. Jotta raja vastaisi samaa tasoa, hallituksen esitysluonnoksen mukaan riittäisi rajan nostaminen 2240 euroon. SAK:n mielestä rajan voisi nostaa esimerkiksi 2500 euroon. Rajojen tarkoituksena on estää palkan maksaminen kulukorvausten nimellä. Kilometrikorvauksen lisäksi vapaaehtoistyössä on päivärahaan liittyvä raja. Verovapaata päivärahaa voi saada enintään 20 päivältä kalenterivuodessa.

Verovapaiden matkakustannusten korvausten soveltamisalan laajentamisesta

Vapaaehtoistyötä tehdään myös valtion, kuntien ja seurakuntien hyväksi, esimerkiksi Metsähallituksen luontopalveluiden hyväksi. Nykyisin muiden kuin yleishyödyllisten yhteisöjen vapaaehtoistyöntekijöille maksamat matkakustannusten korvaukset ovat saajalleen veronalaista tuloa.

Vapaaehtoistyöhön liittyvän veronalaisen matkakustannusten korvausten saajalla on kuitenkin oikeus vaatia tulon hankkimisesta johtuneita menoja vähennettäväksi omassa verotuksessaan.

Vapaaehtoistoiminnan koordinaatiota ja toimintaedellytysten kehittämistä selvittävän työryhmän loppuraportissa (Valtiovarainministeriön raportti 39/2015) ehdotettiin selvitettäväksi verottomien kulukorvausten laajentamista. Nyt selvitystä ei ole tehty. SAK toivoo, että verottomien kulukorvausten laajentamista julkisyhteisöihin vielä selvitettäisiin.

Vapaaehtoistyöntekijöille maksettavien verovapaiden kulukorvausten soveltamisalan laajentaminen valtiolta, kunnilta ja seurakunnilta saatuihin matkakustannusten korvauksiin tullee lisäämään vapaaehtoistyötä. SAK korostaa sitä, että vapaaehtoistyö täydentää lakisääteisiä, viranomaisten tarjoamia palveluja. Vapaaehtoistyö ei voi korvata yhteisiä, kaikille yhtäläisin oikeuksin ja perustein turvattavia palveluja ja perusoikeuksien toteuttamista. Pitäisi määritellä, minkä tyyppiset julkisen vallan tehtävät ovat sellaisia, että niissä voi vapaaehtoistyötä käyttää.

SAK:n mielestä vapaaehtoistyön verovapaiden kulukorvausten soveltamisalan laajentaminen edellyttää sitä, että vapaaehtoistyön vastuut ja velvollisuudet ja vaikutukset työntekijöiden asemaan selvitetään. Esimerkiksi työsuojelukysymykset ovat tärkeitä. Työsuojelulainsäädännössä vapaaehtoistyö on tunnistettu, mutta sen sijaan vapaaehtoistyö ei kuulu työnantajan vakuuttamisvelvollisuuden piiriin työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan. Vapaaehtoistyöntekijöiden työnantaja ei ole myöskään velvollinen järjestämään työterveyshuoltoa vapaaehtoisille.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry