Yhdessä hyvää tulee

Blogi 08.01.2018 10:29 Järvinen Harri
SAK:n yhteyspäällikkö Harri Järvinen

Kun työmarkkinoiden työkalupakista on ainakin toistaiseksi poistettu keskitettyjen sopimusratkaisujen tekeminen, monet ovat otaksuneet sen tarkoittavan yhtä kuin työmarkkinakeskusjärjestöjen töiden loppumista. Näinhän ei toki ole.

Palatessani tänään töihin vuodenvaihteen loman jälkeen, voin taata, että tehtävää riittää. Laiska kuulemma töitään luettelee, mutta silläkin uhalla kirjaan tähän muutamia asioita, joiden eteen SAK panostaa niin tänä kuin tulevinakin vuosina.

SAK:lla on kuluvalla nelivuotiskaudella neljä strategista hanketta. Yhdellä haetaan lisää jäseniä, toisella vahvistetaan sopimusyhteiskuntaa, kolmannella vastataan työn murrokseen ja neljännellä vaikutetaan tulevaan hallitusohjelmaan. Isoja ja haasteellisia kokonaisuuksia.

Näiden hankkeiden lisäksi työlistalla on paljon muutakin. On perhevapaan, työttömyysturvan ja koko sosiaaliturvan uudistamista, talous- ja veropolitiikkaan, sote- ja maakuntauudistuksiin, valtion omistajapolitiikkaan, liikennepolitiikkaan, asuntopolitiikkaan, maahanmuuttoon, EU:n ja Emun kehitykseen vaikuttamista ja niin edelleen.

Oleellista näiden ja muiden tavoitteiden maaliin saattamisessa on, että koko ammattiyhdistysliike saadaan yhdessä niitä edistämään. Yli kahdella miljoonalla järjestäytyneellä palkansaajalla ja heidän etujärjestöillään on tietysti eriäviäkin näkemyksiä monista asioista, mutta metsä pitää nähdä puilta.

Palkansaajien keskinäiset väännöt ovat pientä sen rinnalla, jos ay-liikkeen vastustajat, joita näyttää riittävän, saavat yliotteen. Vain yhdessä toimimalla, voimat yhdistämällä palkansaajaliike, sen jäsenet saavat oikeudenmukaisen osansa suomalaisen yhteiskunnan tuottamasta hyvästä, jota he itse ovat osaltaan tekemässä.

Muuten olen sitä mieltä, ettei keskitettyjen ratkaisujen aika ole ohi. Nyt mennään liittotasolla, mutta kuka tietää, milloin taas tulee paine – joltakin taholta ja jostain syystä – tehdä yhteisempi työmarkkinaratkaisu.

Harri Järvinen
Kirjoittaja on SAK:n yhteyspäällikkö
Kirjoitus on julkaistu Kouvolan Sanomissa 8. tammikuuta 2018.