Työsulku muutti liittokierroksen logiikan

Blogi 12.12.2017 16:02 Kokko Ismo
SAK:n työehtoasiantuntija Ismo Kokko

Syksyn neuvottelukierroksen tähän saakka voimakkain toimenpide on ollut työnantajan työsulku hiihtokeskuksissa ja niiden ohjelmapalveluissa. Sovittelija Minna Helteen tekemä sovintoesitys on hyväksytty tänään tiistaina, mutta tämä toimenpide saattaa muuttaa jatkossa koko neuvottelukierroksen kulun.

Työsulku on hyvin poikkeuksellinen toimenpide ja laajamittaisesti sitä on käytetty viimeksi reilut 10 vuotta sitten paperiteollisuudessa sekä muutama vuosi myöhemmin elintarviketeollisuudessa. Näissä molemmissa tapauksissa oli kyse työnantajanpuolen tavoitteesta heikentää alan työehtoja.

Hiihtokeskusten tilanteesta teki poikkeuksellisen se, että työnantajaliitto ei ole työsululla ajamassa työehtojen heikennyksiä, vaan se katsoo sovitteluprosessista saatavan paremman lopputuloksen kuin neuvottelemalla. Työnantajapuolta edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRA ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi myönsi, ettei neuvotteluissa ollut saatavissa ”yleisen linjan” ratkaisua. Myöskään työntekijöitä edustava Palvelualojen ammattiliitto PAM ei uhannut lakolla, joten he halusivat päästä sovitteluprosessiin julistamalla työsulun PAMin alan jäseniä kohtaan.

Erityisen epäoikeudenmukaiseksi työsulku koetaan, kun se kohdistuu vain ammattiliiton jäseniin. Tämä ei millään tavalla edistä työyhteisön yhteishenkeä, vaan pikemminkin nakertaa työntekijöiden keskinäisiä välejä. Työhyvinvointi on tutkitusti työn tuottavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja tällaisten työsulkujen vaikutukset näkyvät työpaikoilla pitkään.

Ei tarvitse olla kovin kummoinen ennustaja nähdäkseen, että työsulun käyttö työtaisteluvälineenä yleistyy, mikäli neuvottelukierroksen kulku jatkuu samalla tavalla. Olemme ”liittokierroksella”, jonka etenemistä työnantaja koordinoi tiukasti siten, ettei kierroksen avanneen sopimusratkaisun tasoa ylitetä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei myöskään alakohtaisia ongelmia päästä ratkomaan, vaan ne jäävät pöydälle. Tässä on SAK:lle suuri yhteinen haaste.

Tulevia neuvottelukierroksia ajatellen meidän on entisestään tiivistettävä rivejämme ja löydettävä yhä konkreettisempia yhteistyön muotoja. Työnantaja on muuttamassa työmarkkinaneuvotteluiden logiikkaa ja meidän on kyettävä vastaamaan haasteeseen. Mikäli yksittäistä ammattiliittoa vastassa on yhteinen työnantajan rintama, ovat menestyksen mahdollisuudet rajalliset. Asetelmaa on muutettava yhteisellä työehto- ja palkkapolitiikalla meidän näkökulmastamme parempaan tasapainoon.

Arvion mukaan sopimusten piirissä on tällä hetkellä noin puoli miljoonaa palkansaajaa. Vastaavasti noin puolentoista miljoonan sopimukset ovat vielä uusimatta. Teollisuuden avauksen jälkeen suurista sopimusaloista seuraava ryväs on yksityisten palvelualojen ja julkisen sektorin sopimukset, jotka päättyvät tammikuun lopussa. Neuvottelukierros jatkunee vielä pitkälle kevääseen.

Työehtoasiantuntija Ismo Kokko, Twitter. @kokkoismo