Rakennetaan luottamuksen yhteiskunta

Blogi 21.12.2016 11:44 Eloranta Jarkko
Jarkko Eloranta

Vuosi 2016 on ollut monella tapaa poikkeuksellinen eikä kaikin tavoin miellyttävä vuosi. Voimakkaita poliittisia muutoksia olemme nähneet niin Britanniassa kuin Yhdysvalloissakin. Euroopan pakolaiskriisin akuutein vaihe on takana, mutta ongelmat ja ihmisten hätä Syyriassa, Irakissa ja monilla muilla konfliktialueilla jatkuvat. Apua tarvitaan vielä pitkään.

Turvallisuustilanne Euroopassa on heikentynyt. Terrorismi nostaa päätään ja vuoden aikana on nähty useita raukkamaisia tekoja viattomia ihmisiä kohtaan. Myös sotilaallinen jännitys Euroopassa on kasvanut.

Näissä olosuhteissa on entistä tärkeämpää, että rakennamme luottamuksen yhteiskuntaa. Turvallista ja eheää Suomea, jossa jokaiselle on oma paikkansa ja ketään ei jätetä taakse eikä syrjään.

Ammattiyhdistysliike on ollut vankka suomalaisen yhteiskunnan tukija sekä yhteistyön ja luottamuksen rakentaja. Tämä on hyvä muistaa, kun kiivaimmat puheet ay-liikkeen asemasta ja vaikutusvallasta lyövät korkeina.

SAK on ja haluaa olla luottamusyhteiskunnan rakentaja ja uudistaja. Näillä ajatuksilla haluan toivottaa oikein hyvää ja rauhallista joulua sekä parempaa ja rauhaisampaa uutta vuotta 2017.

Jarkko Eloranta
SAK:n puheenjohtaja