Ay-liikkeen arvostelijoiden puheista puuttuvat usein totuus, vastuu ja seuraukset

Blogi 07.05.2018 08:00 Järvinen Harri
SAK:n yhteyspäällikkö Harri Järvinen

”Ay-liike sanoo jokaiseen ehdotukseen aina ei”.

”Ay-liike on jämähtänyt 1970-luvulle”.

Tällaisiin heittoihin etenkin SAK:lainen ay-liike törmää tämän tästä. Kun asiallisia perusteita ay-liikettä vastaan ei ole, arvostelu on tuolla tasolla. Pelataan tarkoitushakuisilla ja harhaisilla mielikuvilla, ilman todellisuuspohjaa.

Monet ovat jo unohtaneet vaikkapa sen, kuinka mittavasti palkansaajat tulivat yrityksiä ja koko Suomea vastaan kilpailukykysopimuksessa. Siinähän sovittiin mm. miljardiluokan maksujen siirroista työnantajilta työntekijöille, työajan pidennyksestä sekä lomarahojen leikkauksesta.

Entä kuka tietää tai muistaa, mihin ay-liike on suostunut tämän vuosituhannen kahdessa suuressa eläkeuudistuksessa? Kyllä, suuriin miljardien eurojen leikkauksiin. Olisikohan poliittinen järjestelmämme kyennyt valmistelemaan vastaavat eläkereformit?

Eli ei tässä nyt eitä ihan joka väliin tarjota, mutta varmasti silloin, kun joku taho esittää epäoikeudenmukaisuuksia. Yleensähän ne kohdistuvat vielä heihin, joilla jo ennestään menee kaikkein huonoimmin.

Pahimpien ay-liikkeen arvostelijoiden muisti on laskettavissa tunneissa.

Parhaimmillaankin ay-liikkeelle riittää ehkä noin viikon verran selkään taputtelijoita, kun ensin on leikattu työntekijöiden palkkaa, työttömyysturvaa tai muuta etuutta. Mutta jo seuraavalla viikolla alkaa huuto, että kun ay-liike ei suostu koskaan mihinkään. Pahimpien ay-liikkeen arvostelijoiden muisti on laskettavissa tunneissa.

Arvostelijoihin on iskenyt tietynlainen trumpismi jo ennen kuin moisesta edes tiedettiin mitään. Heitellään ilmaan mitä sylki suuhun tuo. Ilman totuutta. Ilman vastuuta. Ilman seurauksia. Arvostelijan omaa egoa pönkittämään.

Miksi ay-liikettä sitten isketään leimakirveillä? Siksi, koska se on vahvasti oikeudenmukaisuuden puolella, joka tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä tämän päivän Suomessa. Siksi, koska sillä on yli kaksi miljoonaa jäsentä.

Ay-liikkeellä on omatunto, se on osaava ja vahva – ja jos tarve vaatii, myös taisteleva. Siksi.

Harri Järvinen
Kirjoittaja on SAK:n yhteyspäällikkö
harri.jarvinen@sak.fi

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Kouvolan Sanomissa 7. toukokuuta 2018.