Apua ongelmiin

Joskus työsuhteessa voi tulla eteen tilanne, jossa työntekijän ja työnantaja eivät pääse asioista yhteisymmärrykseen. Ammattiliitto auttaa, jos kaikki ei suju niin kuin pitäisi. Olethan jäsen?

Ongelmia työnantajan kanssa?

Jos työsuhteessa tulee ongelmia esimerkiksi palkanmaksun tai työehtojen noudattamisen kanssa, neuvottele aina ensin työnantajan kanssa. Usein ongelmat saadaan ratkaistua neuvotellen.

Työntekijöiden edustajana työpaikoilla toimivat luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu. Heidän kauttaan saat neuvoja ja apua, kun niitä tarvitset. Luottamusmiehen palvelut ovat tarjolla vain ammattiliiton jäsenille, mutta hänelle kannattaa kertoa työpaikan ongelmista, vaikka et olisikaan jäsen.

Jos ongelma ei korjaannu työnantajan kanssa käymäsi keskustelun jälkeen, ota yhteys seuraaviin tahoihin riippuen siitä, oletko ammattiliiton jäsen vai et.

Jos olet liiton jäsen

1. Työpaikan luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu
  2. Ammattiliiton aluetoimisto tai neuvontapuhelin

Jos et kuulu liittoon

1. Kokeneempi kollega tai työpaikan työsuojeluvaltuutettu
  2. Työsuojeluhallinto
  3. Kunnan oikeusaputoimisto
  4. Poliisi

Työsuojeluhallinnon puhelinneuvonta vastaa numerossa 0295 016 620 maanantaista perjantaihin kello 8–16.15.

SAK:n maksuton työsuhdeneuvonta maahanmuuttajille palvelee numerossa 0800 414 004 tiistaisin ja keskiviikkoisin kello 9–11 ja 12–15. Lakimies vastaa tiedusteluihin myös sähköpostitse osoitteessa workinfinland@sak.fi.

Hyödyllisiä linkkejä

Liity ammattiliittoon
Työsuojeluhallinto
Työsuojeluhallinnon puhelinneuvonta
Oikeusaputoimistojen yhteystiedot
Poliisi: rikosilmoituksen tekeminen

Ongelmia kesätyössä?

Kesäduunari-info

Jos kohtaat ongelmia kesätyösuhteessa, ota yhteyttä maksuttomaan Kesäduunari-infoon. Se on SAK:n, Akavan ja STTK:n yhdessä ylläpitämä puhelinpalvelu, johon kuka tahansa voi soittaa. Kesäduunari-info toimii touko–elokuussa puhelimitse numerossa 0800 179 279 tai sähköisen lomakkeen kautta osoitteessa www.kesaduunari.fi.

Palvelu löytyy myös Facebookista osoitteesta
www.facebook.com/kesaduunari.