Ammattiliitot

Liity oman alasi ammattiliittoon, niin voit vaikuttaa tulevaisuuteesi, palkkaasi, työolosuhteisiisi ja työturvallisuutesi. Jäsenyys tuo mukanaan monia muitakin etuja: apua, kun oikeuksiasi poljetaan, työttömyysturvaa, koulutusta, lomaetuja, alennuksia, toimintaa jne.

Liittyminen on helppoa. Hyvä vaihtoehto on mennä työpaikkasi luottamusmiehen juttusille. Voit myös mennä osoitteeseen www.liitot.fi, etsiä oman ammattiliittosi, täyttää jäsenhakemuslomakkeen netissä ja laittaa jäsenyyden sitä kautta vireille. Ammattiliiton etsinnässä auttaa myös SAK:n maksuton neuvontapuhelin, joka palvelee numerossa 0800 179 279 maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Jos tiedät jo oman ammattiliittosi, voit myös ottaa yhteyttä suoraan liittoon ja tilata sieltä jäsenhakemuslomakkeen.

SAK:laiset liitot toimialoittain

SAK:hon kuuluu 21 ammattiliittoa. Lisäksi SAK:laisia ammattiliittoja ovat Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yhteisöjäsenet Aliupseeriliitto, Rajaturvallisuusunioni, Tulliliitto ja Vankilavirkailijain Liitto sekä Kaupanalan esimiesliitto KEY Palvelualan Unionin kautta.

SAK:laiset ammattiliitot voidaan jakaa viiteen ryhmään niiden päätoimialojen perusteella.

Teollisuusliitot

Kuljetusalojen liitot

Julkisten alojen liitot

Yksityiset palvelualat

Lehtimiesliitot

Tarkemmat esittelyt ja linkit löydät kohdasta SAK:n jäsenliitot.

Mikä on liittoni?

Etsi oma liittosi Liitot.fi-sivuilta tai soita SAK:n maksuttomaan palvelupuhelimeen 0800 179 279 (ma–pe klo 9–15).