SAK lyhyesti

SAK:n jäseniä ovat 20 teollisuuden, julkisen sektorin, kuljetusalojen, yksityisten palvelualojen ja kulttuurialojen ammattiliittoa. Tyypillistä SAK:laista on lähes mahdoton määritellä, sillä SAK:laiset työskentelevät hyvin erilaisilla aloilla. Esimerkiksi kunnallinen perhepäivähoitaja, lentoemäntä, linja-autonkuljettaja, tarjoilija, rakennustyöntekijä, paperitehtaan työntekijä ja tanssija edustavat kaikki SAK:laisia aloja.

SAK:n toiminta-ajatus

1905

1900

Ammattiliitot

Ammattiliitot huolehtivat jäsentensä edunvalvonnasta ensisijaisesti työpaikkojen luottamushenkilöiden kautta. Ne myös solmivat alan työnantajaliiton kanssa työ- ja virkaehtosopimuksia, joissa sovitaan alan palkoista ja muista työehdoista. Lisäksi ammattiliitot tarjoavat jäsenilleen neuvontaa, koulutusta, toimintaa ja etuja sekä huolehtivat jäsentensä ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta työttömyyskassan kautta.

Ammattiliitot

Näin SAK toimii

SAK:n 100-vuotisjuhla Tampereen työväentalossa

SAK on etu- ja painostusjärjestö, yhteiskunnallinen uudistusliike ja osa kansainvälistä ammattiyhdistysliikettä. Sen korkein päättävä elin on neljän vuoden välein valittava edustajisto. Edustajisto kokoontuu varsinaisiin kokouksiinsa kaksi kertaa vuodessa.

Näin SAK toimii

SAK:n saavutuksia

SAK:n 100-vuotisjuhlavaltuusto Tampereella

SAK on ammattijärjestöistä vanhin. Se on valvonut suomalaisten palkansaajien etuja jo yli sadan vuoden ajan, vuodesta 1907 lähtien. Historia-sivuilla voit tarkemmin tutustua SAK:n ja muun ay-liikkeen yhteisiin saavutuksiin, joita ovat mm. kesä- ja talvilomat, perhevapaat, irtisanomissuoja ja viisipäiväinen työviikko.