Volvon är en bra hobbybil, för det finns många av dem till ett överkomligt pris och samma delar passar i många modeller. Det säger Volvoentusiasten Tommy Rönngård i Närpes.

Hemma i Kalax i Närpes har Tommy Rönngård flera gamla Volvobilar och i garaget finns ett stort antal motorer och reservdelar av alla de slag.

– Sammanlagt har jag väl femton bilar av vilka tio är Volvo. Och av dem är fyra i trafik. Alla har jag inte här hemma, utan några har jag hos en kompis som har ett gammalt växthus, berättar han.

Det är uttryckligen de äldre Volvomodellerna som intresserar Tommy – han berättar att han aldrig har ägt en Volvo som är nyare än årsmodell 1973. Och någon favoritmodell har han svårt att utse.

– De har sin charm allihop. PV:n tycker jag om, trots att den egentligen härstammar från 1940-talet. Den är rolig att köra med, säger Tommy där han står bredvid sin gyllengula PV 544 av 1964 års modell.

– Den tillverkades i bara 3 000 exemplar i den här färgen, vilket är under en procent av alla exemplar som tillverkades.

Den bil Tommy kör till vardags är en blå Volvo 145 Express från 1972.

– Det är en modell som börjar komma på modet igen. Den blir nästan snyggare för varje år som går, säger Tommy med ett skratt.

Jobbar på Närko

Tommy Rönngård jobbar på Närkos karosserifabrik i Närpes där han är chef över underhållet och har hand om verktygslagret. Till hans uppgifter hör alltså att se till både att själva fabriksfastigheten hålls i skick och att fabriksarbetarna har verktyg som fungerar.

– Jag har jobbat på Närko i tjugo år och på underhållet har jag varit i tio år. Dagarna är omväxlande och när jag kommer hem från jobbet brukar jag kunna konstatera att jag har gjort något helt annat än vad jag trodde att jag skulle göra när jag gick på jobb den dagen.

När han inte mekar på bilarna i garaget är Tommy ute och kör med Volvogänget i Österbotten.

– Vi är ett 40-tal bilar och till exempel den här lördagen ska vi till Alahärmä, berättar Tommy när vi träffar honom i maj.

Han påpekar att Volvo är en lätt och förmånlig bil att ha som hobby: Det finns många exemplar också i Finland vilket gör att bilarna inte kostar oskäligt mycket.

– Dessutom passar delarna sinsemellan i olika modeller och samma motor går i alla bilar. Det samma gäller nästan bromsar och bakaxlar och annat också.

Helgonets bil

En av de mer speciella bilarna i Tommys garage är en Volvo 1800ES. Det är alltså fråga om en combiversion av den bil som Simon Templar, spelad av Roger Moore, rattar i tv-serien Helgonet (The Saint) från 1960-talet.

– Combimodellen tillverkades i bara två år, 1972 och 1973. Den var så dyr att den mest såldes till USA. Den går under beteckningen sportbil och det märks när man är ute och kör med den, trots att det är samma teknik i den som i en Amazon, berättar Tommy.

Jonny Smeds