Ammattiliiton jäsenyys kannattaa

Ammattiliiton jäsenyys on fiksu valinta, sillä omista asioistaan kannattaa pitää huolta. Jäsenyys antaa sinulle mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuteesi, palkkaasi, työolosuhteisiisi ja työturvallisuuteesi. Neljä viidestä suomalaisesta kuuluu ammattiliittoon. Liity sinäkin!

Ammattiliitto neuvottelee puolestasi työnantajapuolen kanssa. Ammattiliitot ja niiden luottamusmiehet tarjoavat jäsenilleen apua ja neuvoja. He tietävät, moneltako sairauspäivältä kuuluu maksaa palkkaa tai mitä tehdä, kun työantaja ilmoittaakin työsuhteesi päättyvän jo tänään. Jos ongelmatilanne ei ratkea neuvottelemalla, liitto ajaa viime kädessä asiaasi oikeudessa.

Ammattiliittoon kuulumisen etuja

1. Työehtosopimus on tärkein ammattiliiton jäsenyyden tuoma etu. Työehtosopimuksella sovitaan, mitä työstä kuuluu maksaa. Samalla sovitaan mm. työajoista, sairausajan palkasta, yli- ja vuorotyökorvauksista ja lomista.
  2. Palkka. Ammattiliitto neuvottelee puolestasi palkka- ja muut työehdot. Tiesitkö, että työntekijöillä, joita ammattiliittojen yleissitovat työehtosopimukset koskevat, palkat ovat keskimäärin viisi prosenttia korkeammat kuin niillä, jotka jäävät työehtosopimuksen ulkopuolelle.
  3. Työttömyysturva. Kun kuulut ammattiliittoon, kuulut myös työttömyyskassaan. Jos jäät työttömäksi, kassa maksaa sinulle ansioihisi suhteutettua päivärahaa.
  4. Neuvonta, koulutus ja muu toiminta. Ammattiliitot tarjoavat monenlaista apua työelämän haasteisiin aina oikeusavusta vaikkapa kieli- ja atk-kursseihin. Voit seurata tarjontaa liittosi nettisivuilta ja jäsenlehdestä.
  5. Edut. Ammattiliitot tarjoavat monia etuja jäsenilleen. Jäsenenä käytössäsi on edullisia lomapaikkoja ja tukea lomailuun. Jäsenalennusta saat hotelleissa ja risteilyillä sekä polttoaineista, matka- ja muista vakuutuksista ja pankkieduista. Tarkempaa tietoa eduista saat omasta ammattiliitostasi.

Tutustu jäsenetuihin tarkemmin.

Liittyminen on helppoa

Ammattiliiton jäseneksi voit liittyä työpaikkasi luottamusmiehen kautta. Kysy työkavereiltasi, kuka on työpaikan luottamusmies ja käänny hänen puoleensa. Luottamusmies tietää, mikä liitto on sinulle sopiva. Häneltä saat myös liittymislomakkeen.

Voit liittyä ammattiliiton jäseneksi myös netin kautta. Osoitteessa www.liitot.fi voit etsiä oman ammattiliittosi, täyttää jäsenhakemuslomakkeen ja laittaa jäsenyyden näin vireille. Ammattiliiton etsinnässä auttaa myös SAK:n maksuton neuvontapuhelin, joka palvelee numerossa 0800 179 279 maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Jos tiedät jo oman ammattiliittosi, voit ottaa yhteyttä suoraan liittoon ja tilata sieltä liittymislomakkeen.

Opiskelijajäsenyys yleensä maksutonta

Useimpiin SAK:n jäsenliittoihin voi liittyä jäseneksi jo opiskeluaikana. Opiskelijoille jäsenyys on yleensä maksutonta. Vaikka opiskelijajäsenyys on yleensä maksuton, saat sen kautta lähes samat edut kuin liiton varsinaiset jäsenet. Lisäksi useimmat SAK:laiset liitot lähettävät nuorille jäsenilleen ja opiskelijajäsenilleen SAK:n nuorten lehden Arvon neljä kertaa vuodessa.

Jäsenmaksu peritään usein palkasta

Ammattiliiton jäsenmaksu koostuu liiton ja työttömyyskassan jäsenmaksusta. Sen suuruus on SAK:laisilla ammattiliitoilla yleensä 1-2 % työnantajan maksamasta veronalaisesta palkkatulosta (bruttopalkasta), etuuksista ja palkkioista. Jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa.

Työnantaja perii

Vaivattomin tapa maksaa jäsenmaksu on sopia perimisestä työnantajan kanssa. Työnantaja voi aloittaa jäsenmaksujen perinnän palkasta heti, kun työntekijän kanssa on tehty kirjallinen sopimus asiasta. Perintäsopimus on yleensä mukana liittoon liittymislomakkeessa, mutta saat sen myös työpaikkasi luottamusmieheltä tai ammattiosastoltasi. Usein se löytyy myös työpaikan palkanlaskijalta.

Maksat itse

Jäsenmaksun voi maksaa myös itse, jos työnantaja ei peri jäsenmaksuja palkasta. Jäsenmaksun maksamiseen saat ammattiliitostasi tilisiirtolomakkeet tai maksuviitelistan.